var bwg_objectsL10n = {"bwg_field_required":"field is required.","bwg_mail_validation":"To nie jest prawid\u0142owy adres e-mail. ","bwg_search_result":"Nie ma \u017cadnych zdj\u0119\u0107 pasuj\u0105cych do wyszukiwania.","bwg_select_tag":"Select Tag","bwg_order_by":"Order By","bwg_search":"Szukaj","bwg_show_ecommerce":"Poka\u017c sklep","bwg_hide_ecommerce":"Ukryj sklep","bwg_show_comments":"Poka\u017c komentarze","bwg_hide_comments":"Ukryj komentarze","bwg_restore":"Przywr\u00f3\u0107","bwg_maximize":"Maksymalizacji","bwg_fullscreen":"Pe\u0142ny ekran","bwg_exit_fullscreen":"Zamknij tryb pe\u0142noekranowy","bwg_search_tag":"SEARCH...","bwg_tag_no_match":"No tags found","bwg_all_tags_selected":"All tags selected","bwg_tags_selected":"tags selected","play":"Odtw\u00f3rz","pause":"Pauza","is_pro":"","bwg_play":"Odtw\u00f3rz","bwg_pause":"Pauza","bwg_hide_info":"Ukryj informacje","bwg_show_info":"Poka\u017c informacje","bwg_hide_rating":"Ukryj oceni\u0142","bwg_show_rating":"Poka\u017c ocen\u0119","ok":"Ok","cancel":"Anuluj","select_all":"Wybierz wszystkie","lazy_load":"0","lazy_loader":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-content\/plugins\/photo-gallery\/images\/ajax_loader.png","front_ajax":"0","bwg_tag_see_all":"see all tags","bwg_tag_see_less":"see less tags"};
W środę w Ratuszu odbyło się pierwsze spotkanie Komisji Rady Miasta ds. Statutów Jednostek Pomocniczych. Komisja ma pracować na bazie wniosków zgłoszonych rpzez rady dzielnic a jej prace mają się zakończyć do czerwca 2018 roku.
W programie posiedzenia znajdował się tylko jeden punkt, którym było omówienie harmonogramu pracy Komisji ds. Statutów Jednostek Pomocniczych.
W skład komisji wchodzi pięcioro radnych: Anna Ryfka (przewodnicząca), Bartosz Margul, Monika Orzechowska, Zbigniew Ławniczak oraz Piotr Popiel. Na spotkaniu obecni byli wszyscy poza ostatnim (nie było go z powodu obowiązków zawodowych).
W posiedzeniu udział wzięli również pracownicy urzędu miasta: Andrzej Wojewódzki – Sekretarz miasta Lublin, Zbigniew Dubiel – szef radców prawnych ratusza Monika Barczewska – Zastępca Dyrektora Kancelarii Prezydenta oraz Lidia Janowska-Chojnowska – kierownik referatu ds. samorządności.
Wnioski od rad dzielnic podstawą dalszej pracy
Przedstawiciele urzędu zaproponowali, aby na razie pracować na starych statutach. – Przedstawione uwagi zmierzają w zakresie zmiany obecnego statutu. Już widzimy, że będzie sporo tych zmian. My bazowaliśmy na formule zmiany statutu. Gdyby z Państwa strony było zdanie, że zamierzałoby podjąc nową uchwałę ws statutu, byłaby to zmiana legislacyjna. Ale bazujmy na zmianie statutu bo to pozwala pokazać te wnioski, które były zgłoszone do obecnego statutu – mówił mecenas Dubiel.
Wnioski, zgłoszone przez rady dzielnic (i Fundację Wolności) mają być punktem wyjściowym pracy komisji. Jednak radni jeszcze ich nie otrzymali.
Na spotkaniu ustalono, że do przyszełgo piątku członkowie komisji otrzymają od urzędników zbiór wniosków przesłanych przez rady dzielnic, wraz z przyporządkowaniem do paragrafu oraz opinią prawną. Radni dowiedzą się również, kto jest autorem poszczególnych wniosków.
– W moim okręgu wiem, które rady jak funkcjonują. Wiedząc, która rada zgłosiła dany wniosek, będę znał intencję, więc to też jest cenna informacja – argumentował radny Margul.
Najwięcej uwag dotyczy trybu pracy rady i zarządu
– Najwięcej uwag zgłoszono do rozdziału dot. trybu pracy rady i zarządu. W statucie zawiera on cztery paragrafy a zgłoszono do niego 46 uwag – wyjaśniła Barczewska. Są też takie paragrafy, do których nie było żadnych wniosków.
Wśród zgłoszonych wniosków były też takie, które z powodów formalnoprawnych nie mogą być ujęte w statucie. Ale one również mają być przedstawione radnym.
Radni mają procedować nad zgłoszonymi uwagami w kolejności paragrafów statutu, których dotyczą.
Społecznicy nadal mogą zgłaszać uwagi do statutu
Radny Margul dopytywał, czy rady dzielnic nadal mogą zgłaszać uwagi do statutu.
– Od czasu przyjmowania wniosków minęło już półtora roku, więc dużo mogło się wydarzyć. Na posiedzeniu Przewodniczących Rad i Zarządów Dzielnic była wyrażona nadzieja na możliwość uczestnictwa społeczników w pracy komisji nie tylko jako opiniujący. Warto jednak przypomnieć, że nie ma sensu przesyłać tych samych wniosków, ale warto umożliwić zgłaszanie nowych pomysłów – argumentował Krzysztof Jakubowski z Fundacji Wolności.
– Na tym etapie nie zawężajmy ani nie rozszerzajmy. Będziemy racjonalnie podchodzili do wszelkich zmian, które będą się działy. Dzisiaj nie jesteśmy w stanie wszystkiego przewidzieć – mówiła radna Ryfka.
Na pewno jeszcze miejscy radni będą chcieli zgłosić swoje wnioski – zauważył radny Ławniczak.
– Jak już będzie projekt uchwały to on będzie szeroko konsultowany, również z jednostkami pomocniczymi – mecenas Dubiel przypomniał, że będą jeszcze okazje do konsultacji.
Przewodnicząca Ryfka wyraziła nadzieję, że komisja zakończy swoją pracę wraz z opracowanymi wnioskami najpóźniej do końca czerwca przyszłego roku.
Następne posiedzenie komisji zaplanowano na czwartek, 30 listopada o godz. 16.30.
Dołącz do ekipy Jawnego Lublina jako wolontariusz!
Fundacja Wolności ciągle poszukuje osób, którym bliskie są ideały jawności, przestrzegania prawa dobrego rządzenia czy racjonalnego wydatkowania pieniędzy publicznych.
Dodaj komentarz