Udostępnij
Specjalna Komisja Rady Miasta, której celem jest przygotowanie projektu statutu Dzielnic zbliża się do końca swoich prac. Radni dyskutowali nad prawie 200 uwagami do statutu, zgłoszonymi przez Rady Dzielnic i Fundację Wolności. Na co radni się zgodzili a co odrzucili?
Komisja doraźna Rady Miasta ds. Statutów Jednostek Pomocniczych obradowała siedem razy. Na posiedzeniach radni dyskutowali nt. poprawek zgłoszonych przez Rady Dzielnic i Fundację Wolności. Uwagi, które w wyniku głosowania otrzymywały poparcie większości radnych, zostały zatwierdzone przez komisję.
Uwagi przyjęte przez komisję Rady Miasta
Sporo z przyjętych poprawek ma charakter formalny. Radni zgodzili się na zaktualizowane granice i map dzielnic, poprawienie literówek i przecinków.
Ciekawsze, zauważone przez nas zmiany, które uzyskały poparcie miejskich radnych, to:
- Uzupełnienie par. 9 ust. 2 (Rada może upoważnić zarząd do samodzielnego wydawania opinii) o zdanie: O wydanych opiniach Zarząd informuje Radę na najbliższym posiedzeniu.
- Dodanie zapisu mówiącego o tym, że „W przypadku niezwołania posiedzenia Rady przez najstarszego wiekiem członka Rady (…), jego obowiązki przejmują kolejno najstarsi wiekiem członkowie Rady”.
- Dodanie zapisu „Na pisemny wniosek Przewodniczącego Rady Przewodniczący Komisji Rewizyjnej jest zobowiązany do zwołania posiedzenia Komisji Rewizyjnej na dzień przypadający w ciągu 7 dni od złożenia wniosku”.
- Komisje stałe i problemowe będą liczyć od 3 członków (bez określania górnej granicy). Komisja rewizyjna 3 lub 5 członków (do tej pory liczyła od 3 do 5).
- Wnioski i opinie Komisji Rewizyjnej będą musiały mieć formę pisemną. Komisja Rewizyjna obowiązkowo ma wybierać wiceprzewodniczącego a pozostałe komisje fakultatywnie.
- Obowiązkowy protokół z każdego posiedzenia komisj z podpisem Przewodniczącego i osoby sporządzającej protokół.
- Zarząd liczący 3 lub 5 (w dzielnicach do 20 tys. mieszkańców) oraz 5 lub 7 osób (w dzielnicach większych).
Proponowane zmiany, dotyczące organizacji pracy Rady Dzielnicy
- W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady i nieudzielenia upoważnienia Wiceprzewodniczącemu, posiedzenie prowadzi Wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
- Przewodniczący Rady reprezentuje Radę w ramach organizacyjnych gminy wobec organów miasta, jednostek organizacyjnych i innych jednostek pomocniczych.
- Możliwość wnioskowania przez zarząd do Przewodniczącego o zwołanie posiedzenia Rady z obowiązkowym dołączeniem projektów uchwał, jeśli sprawa, której dotyczy wniosek wymaga podjęcia uchwały.
- Do zwiadomienia o posiedzeniu Przewodniczący dołącza również projekty uchwał.
- Informacje o posiedzeniu Przewodniczący Rady podaje do publicznej wiadomości za pośrednictwem strony internetowej dzielnicy na serwerze urzędu oraz w siedzibe rady i zarządu dzielnicy.
- Dodanie opcji „zamknięcie listy zgłoszonych kandydatów” jako wniosek formalny.
- Protokoły i uchwały zamieszczane na stronach Dzielnicy na serwerze urzędu (to wniosek fundacji).
- Do protokołu załącza się teksty uchwał, stanowisk, opinii, apeli, listę obecności, oświadczenia i inne dokumenty przekazane przewodniczącemu obrad.
- W przypadku rezygnacji Zarządu, Rada podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji w ciągu miesiąca a nie na najbliższym posiedzeniu.
- Dokumentacja posiedzeń Zarządu i sprecyzowanie przekazania dokumentów nowemu zarządowi.
Ponadto Monika Barczewska z Urzędu Miasta wyjaśniła na jednym z posiedzeń, że dla nowych zarządów będą prowadzone szkolenia z obsługi kancelaryjnej i pracy z dokumentami.
Na co radni miejscy się nie zgodzili
Miejscy radni nie zgodzili się między innymi na poniższe propozycje:
- informowanie Rady Dzielnicy o inwestycjach oraz wycinkach drzew na terenie dzielnicy,
- publikacji dokumentów z pracy Rady w BIP (zamiast tego mają być dostępne na stronie Dzielnicy),
- obligatoryjne uchwalanie rocznego planu pracy,
- inicjatywa uchwałodawcza w radzie dzielnicy dla grupy mieszkańców,
- zwiększenie częstotliwości zwoływanych posiedzeń na nie rzadziej niż raz na miesiąc,
- zmiana sposobu głosowania w sprawie odwołąnia zarządu z jawnego na tajne,
- usunięcia z kart do głosowania (przy wyborach tajnych) opcji „przeciw” i „wstrzymuje się”,
Komisja nie zajmowała się sprawą wysokości diet dla członków rad dzielnic.
Posiedzenie Komisji ds. Statutów Dzielnic w dniu 19 kwietnia
Co dalej ze statutami Dzielnic?
We środę 24 kwietnia o godz. 14 w sali 24 w Ratuszu odbędzie się spotkanie Komisji ds. statutów, podsumowujące dotychczasowe prace. Później projekt z przegłosowanymi zmianami powinien trafić do konsultacji społecznych.
Podobał Ci się artykuł? Cenisz niezależne dziennikarstwo?
Wpłać teraz:
34 1950 0001 2006 0330 1807 0002
Fundacja Wolności, ul. Peowiaków 10/8, 20-007 Lublin
Dodaj komentarz