Wesprzyj Kontakt

2 minuty czytania  •  09.01.2018

Kolejna koncepcja dworca już za miesiąc

Udostępnij

– Za miesiąc przedstawimy nową koncepcją dworca metropolitalnego – obiecuje prezydent Krzysztof Żuk. Nowa koncepcja ma łączyć najlepsze rozwiązania z pierwotnych koncepcji, co sugerowała Rada Kultury Przestrzeni. Uwzględniono także część uwag mieszkańców.

Nowa koncepcja ma łączyć budynek według pierwszego wariantu, czyli z otwartym dla mieszkańców zielonym dachem oraz układ drogowy z drugiego wariantu przewidujący budowę przedłużenia ulicy Stadionowej w kierunku ulicy Nowy Świat. W projekcie przewidziano też zwiększenie liczby miejsc parkingowych, postojowych dla taksówek oraz miejsc do wysadzania pasażerów (kiss&ride). Świeżo wybudowane rondo sportowców ma być przebudowane na rondo turbinowe. Nowe rondo ma przewidywać możliwości dobudowania przedłużenia do ulicy Wojennej, wraz z tunelem pod torami kolejowymi. Plac dworcowy ma pozostać nieprzejezdny dla komunikacji miejskiej, z wyjątkiem sytuacji awaryjnych. Ratusz zakłada także przeniesienie stacji Lubelskiego Roweru Miejskiego.

Bez zmian pozostaną ulice Pocztowa i ulica 1 Maja. Ratusz nie uwzględnił uwag, by ulicę 1 Maja zamienić w deptak czy otworzyć ją dla komunikacji miejskiej. Podobnie nie otworzy ulicy Pocztowej dla komunikacji miejskiej. – O utworzeniu lewoskrętu w Pocztową możemy rozmawiać po wybudowaniu dworca – mówi Krzysztof Żuk. Ratusz nie widzi także potrzeby zaprezentowania sposobu poruszania się komunikacji miejskiej i zamiejskiej po wybudowania dworca. Zdaniem prezydenta leży to w gestii Zarządu Transportu Miejskiego a układ projektuje Zarząd Dróg i Mostów.

Projekt budowlany ma być gotowy do września tego roku.


Komentarz autora:

Trudno oprzeć się wrażeniu, że w Lublinie nie myśli się perspektywicznie a proces projektowania nie jest podporządkowany potrzebom. Dopiero co wybudowane Rondo Sportowców ma być przebudowane, żeby uwzględnić przyszłe połączenie do Nowego Świata. Rewitalizujemy przestrzeń dworca, jednocześnie jedynie odświeżając ulicę 1 maja, która nie będzie przystawała do przestrzeni nowego dworca.

Komunikacja miejska ma być usunięta z placu Dworcowego. Ratusz przewiduje jednak możliwość awaryjnego przejazdu przez plac. Po usunięciu komunikacji z placu miasto pomyśli o lewoskręcie w ulicę Pocztową. Lewoskręcie, na którym najbardziej skorzystałaby komunikacja miejska. Sama przebieg linii w rejonie dworca zostanie jakoś wciśnięty przez ZTM w nowy układ drogowym zaprojektowany przez ZDiM.  Czas przejazdu komunikacji miejskiej, bliskość przystanku – to nie są w tym projekcie priorytety.

Niezbędny wiadukt nad ulicą Dworcową okazuje się niepotrzebny. Za kilka lat jadąc ulicą Lubelskiego Lipca 80 przejdziemy bezkolizyjnie nad ulicą Dworcową a kilkadziesiąt metrów dalej zatrzymamy się przed nowym skrzyżowaniem z ulicą łącząca się z ul. Dworcową. Gdy kilka lat temu Towarzystwo dla Natury i Człowieka proponowało w miejscu obecnego wiaduktu skrzyżowanie urzędnicy tłumaczyli, że jest zbędne a dojazd na dworzec w tym miejscu niepotrzebny. Dziś okazuje się, że dojazd do dworca w tym miejscu jest niezbędny.