var bwg_objectsL10n = {"bwg_field_required":"field is required.","bwg_mail_validation":"To nie jest prawid\u0142owy adres e-mail. ","bwg_search_result":"Nie ma \u017cadnych zdj\u0119\u0107 pasuj\u0105cych do wyszukiwania.","bwg_select_tag":"Select Tag","bwg_order_by":"Order By","bwg_search":"Szukaj","bwg_show_ecommerce":"Poka\u017c sklep","bwg_hide_ecommerce":"Ukryj sklep","bwg_show_comments":"Poka\u017c komentarze","bwg_hide_comments":"Ukryj komentarze","bwg_restore":"Przywr\u00f3\u0107","bwg_maximize":"Maksymalizacji","bwg_fullscreen":"Pe\u0142ny ekran","bwg_exit_fullscreen":"Zamknij tryb pe\u0142noekranowy","bwg_search_tag":"SEARCH...","bwg_tag_no_match":"No tags found","bwg_all_tags_selected":"All tags selected","bwg_tags_selected":"tags selected","play":"Odtw\u00f3rz","pause":"Pauza","is_pro":"","bwg_play":"Odtw\u00f3rz","bwg_pause":"Pauza","bwg_hide_info":"Ukryj informacje","bwg_show_info":"Poka\u017c informacje","bwg_hide_rating":"Ukryj oceni\u0142","bwg_show_rating":"Poka\u017c ocen\u0119","ok":"Ok","cancel":"Anuluj","select_all":"Wybierz wszystkie","lazy_load":"0","lazy_loader":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-content\/plugins\/photo-gallery\/images\/ajax_loader.png","front_ajax":"0","bwg_tag_see_all":"see all tags","bwg_tag_see_less":"see less tags"};
– Za miesiąc przedstawimy nową koncepcją dworca metropolitalnego – obiecuje prezydent Krzysztof Żuk. Nowa koncepcja ma łączyć najlepsze rozwiązania z pierwotnych koncepcji, co sugerowała Rada Kultury Przestrzeni. Uwzględniono także część uwag mieszkańców.
Nowa koncepcja ma łączyć budynek według pierwszego wariantu, czyli z otwartym dla mieszkańców zielonym dachem oraz układ drogowy z drugiego wariantu przewidujący budowę przedłużenia ulicy Stadionowej w kierunku ulicy Nowy Świat. W projekcie przewidziano też zwiększenie liczby miejsc parkingowych, postojowych dla taksówek oraz miejsc do wysadzania pasażerów (kiss&ride). Świeżo wybudowane rondo sportowców ma być przebudowane na rondo turbinowe. Nowe rondo ma przewidywać możliwości dobudowania przedłużenia do ulicy Wojennej, wraz z tunelem pod torami kolejowymi. Plac dworcowy ma pozostać nieprzejezdny dla komunikacji miejskiej, z wyjątkiem sytuacji awaryjnych. Ratusz zakłada także przeniesienie stacji Lubelskiego Roweru Miejskiego.
Bez zmian pozostaną ulice Pocztowa i ulica 1 Maja. Ratusz nie uwzględnił uwag, by ulicę 1 Maja zamienić w deptak czy otworzyć ją dla komunikacji miejskiej. Podobnie nie otworzy ulicy Pocztowej dla komunikacji miejskiej. – O utworzeniu lewoskrętu w Pocztową możemy rozmawiać po wybudowaniu dworca – mówi Krzysztof Żuk. Ratusz nie widzi także potrzeby zaprezentowania sposobu poruszania się komunikacji miejskiej i zamiejskiej po wybudowania dworca. Zdaniem prezydenta leży to w gestii Zarządu Transportu Miejskiego a układ projektuje Zarząd Dróg i Mostów.
Projekt budowlany ma być gotowy do września tego roku.
Komentarz autora:
Trudno oprzeć się wrażeniu, że w Lublinie nie myśli się perspektywicznie a proces projektowania nie jest podporządkowany potrzebom. Dopiero co wybudowane Rondo Sportowców ma być przebudowane, żeby uwzględnić przyszłe połączenie do Nowego Świata. Rewitalizujemy przestrzeń dworca, jednocześnie jedynie odświeżając ulicę 1 maja, która nie będzie przystawała do przestrzeni nowego dworca.
Komunikacja miejska ma być usunięta z placu Dworcowego. Ratusz przewiduje jednak możliwość awaryjnego przejazdu przez plac. Po usunięciu komunikacji z placu miasto pomyśli o lewoskręcie w ulicę Pocztową. Lewoskręcie, na którym najbardziej skorzystałaby komunikacja miejska. Sama przebieg linii w rejonie dworca zostanie jakoś wciśnięty przez ZTM w nowy układ drogowym zaprojektowany przez ZDiM. Czas przejazdu komunikacji miejskiej, bliskość przystanku – to nie są w tym projekcie priorytety.
Niezbędny wiadukt nad ulicą Dworcową okazuje się niepotrzebny. Za kilka lat jadąc ulicą Lubelskiego Lipca 80 przejdziemy bezkolizyjnie nad ulicą Dworcową a kilkadziesiąt metrów dalej zatrzymamy się przed nowym skrzyżowaniem z ulicą łącząca się z ul. Dworcową. Gdy kilka lat temu Towarzystwo dla Natury i Człowieka proponowało w miejscu obecnego wiaduktu skrzyżowanie urzędnicy tłumaczyli, że jest zbędne a dojazd na dworzec w tym miejscu niepotrzebny. Dziś okazuje się, że dojazd do dworca w tym miejscu jest niezbędny.
Dołącz do ekipy Jawnego Lublina jako wolontariusz!
Fundacja Wolności ciągle poszukuje osób, którym bliskie są ideały jawności, przestrzegania prawa dobrego rządzenia czy racjonalnego wydatkowania pieniędzy publicznych.
Dodaj komentarz