Wesprzyj Kontakt

7 minuty czytania  •  08.10.2016

Kalendarium Motoru Lublin, czyli na co wydano 7 milionów z naszych podatków

Udostępnij

2010 – powstaje spółka Motor Lublin SA. Kapitał spółki wynosi 111 tys. zł. Udziałowcami są: Stanisław Poziomkowski (40 udziałów po 500 zł), Andrzej Kuszewski (40), Cezary Gajewski (20), Artur Przybyś (20), Krzysztof Błędowski (20), Sylwia Delmanowicz (10), Artur Sagan (10), Stanisław Ludian (10), Robert Persona (10), Janusz Gilewicz (2). Prezesem zostaje Agnieszka Smreczyńska-Gąbka. Spółka wykupuje prawa do licencji na grę w II lidze od klubu Spartakus Szarowola.

24 czerwca 2010 roku Rada Miasta podejmuje uchwałę o objęciu akcji w klubie Motor Lublin.

sierpień 2010 – prezydent zleca opracowanie ekspertyzy nt. sytuacji ekonomicznej i prawnej spółki Motor Lublin. Eksperci zwracają uwagę na zagrożenia związane z wejściem miasta do spółki. Miasto przekazuje klubowi 500 tys. zł. Część udziałów zostaje przekazana Lesławowi Kapce jako spłata wierzytelności Spartakusa Szarowola (w sumie 600 tys. zł). Prezesem spółki zostaje Robert Kozłowski.

Sezon 2010/2011 – Motor występując pierwszy sezon na licencji Spartakusa Szarowola kończy rozgrywki na trzeciej od końca pozycji. Utrzymując się w II lidze z powodu decyzji innych zespołów tj. GLKS Nadarzyn wycofał się po zakończeniu rozgrywek, Ruch Wysokie Mazowieckie nie złożył w terminie wniosku licencyjnego na nowy sezon, mistrz III ligi podlasko-warmińsko-mazurskiej Olimpia Zambrów zrezygnował z awansu, a wicemistrz – Huragan Morąg nie złożył w terminie wniosku licencyjnego, w związku z tym żadna drużyna nie spadła z ligi. Kadra zespołu liczyła 30 zawodników. Według spekulacji medialnych najlepiej zarabiającym zawodnikiem drużyny był Sérgio Leândro Santos zwany popularnie „Batatą”, miał on zarabiać 5 tysięcy złotych plus koszty zakwaterowania.  Trenerzy: Bohdan Bławaćkyj UKR (od 21 lipca 2010), Tadeusz Łapa (od 30 września 2010), Modest Boguszewski (od 20 maja 2011).

26 maja 2012 – Motor zajął 5 miejsce w II lidze. Od tego momentu wynik sportowy klubu będzie coraz gorszy.

czerwiec 2012 – gmina Lublin podwyższa kapitał o 500 tys. zł.

październik 2012 – podwyższenie kapitału spółki o 900 tys. zł. Jacek Bąk i Jacek Krzynówek zostają udziałowcami spółki (pierwszy wpłaca 100 tys. a drugi 200 tys. zł). Do rady nadzorczej wchodzi Jacek Bąk.

marzec 2013 – podwyższenie kapitału o 300 tys. zł. Tadeusz Kuna zostaje prezesem.

maj 2013 – po odejściu z klubu, Piotr Świerczewski udziela wywiadu, w którym mówi m. in. Jest w Radzie Miasta taki gość, Kulka się nazywa. Od niego Motor bierze autokary, ale to właściwie są autokarki, takie do nauki jazdy. Zdecydowanie za małe, bo nasz bramkarz to siedział w nich „skręcony”. Mówiłem im, że to jest katastrofa i bez sensu, więc zaczęła się wojna o autokary. A kilka dni przed moim wypowiedzeniem ten Kulka chodził po mieście i opowiadał: „zmieniamy trenera”. Drużyna cierpiała, bo ten gość to znajomy, a ręka rękę myje. Ja tych ludzi nie szanuję. To zwykłe świnie. Na takich trzeba pluć, obchodzić ich z daleka, bo śmierdzą. Mnie nie obchodziły te ich wszystkie interesy, interesiki.

15 czerwca 2013 – Motor kończy rozgrywki II ligi grupy wschodniej na 14 miejscu. Klub utrzymał się w lidze dzięki problemom innych drużyn.

20 sierpnia 2013 – Motor pożycza 100 tys. zł. od innej spółki miejskiej MPK Lublin. Zgodnie z umową pożyczka ma zostać spłacona w dwóch transzach: do 30 września i do 31 grudnia. Później zarząd klubu negocjuje przesunięcie terminu spłaty. Ostatecznie pożyczka zostanie spłacona.

wrzesień 2013 – Rada Miasta na wniosek prezydenta podwyższa kapitał o 1 045 tys. zł (Gmina Lublin). Radny Marcin Nowak na sesji powiedział: „(...) Ja nie wiem, jak wygląda sprawa raportów finansowych w zakresie Spółki „Motor”, bo na chwilę obecną to docieraj do mnie takie informacje, że tam raporty finansowe nie są przedstawiane. Pytam, nie stwierdzam, ale chciałbym uzyskać odpowiedź w tej materii.” Prezydent Żuk odpowiedział: „Nie mamy utopionych pieniędzy w Spółce „Motor” – tu od razu odpowiadając na te pytania – dlatego że mamy pod kontrolą Spółkę, która składa sprawozdania i – tutaj do pana radnego Nowaka – wszystko jest transparentne, jawne, proszę tutaj do pana dyrektora Majki, który jest w stanie pokazać wszystkie sprawozdanie. Nie ma tu wiedzy tajemnej, nie ma wykorzystywania pieniędzy w sposób niewłaściwy, jest to spółka prawa handlowego, jest organ kontrolny w postaci rady nadzorczej, jest obowiązek sprawozdawczy spełniany.

12 grudnia 2013 – Motor pożycza 150 tys. zł od innej spółki miejskiej Kamienice Miasta. Zgodnie z umową pożyczka ma zostać spłacona do 28 lutego 2014 r. Według stanu na 12 października 2016 pożyczka wciąż jest niespłacona.

19 grudnia 2013 – radny Sylwester Tułajew na sesji Rady Miasta pytał: „Pamiętamy jeden z ostatnich meczów na wyjeździe, kiedy to okazało się, że goście oraz sędziowie wyszli na murawę, a nasi piłkarze zostali w szatni. Wyszli na boisko po 3-4 minutach i, jak to zostało określone, był to protest przeciwko temu, że nie wypłaca się im wynagrodzenia. Jeżeli więc dotujemy tę spółkę, jeżeli przekazujemy środki finansowe, to dlaczego piłkarze nie otrzymują wynagrodzeń. I pytanie również: czy spółka „Motor”  złożyła sprawozdanie finansowe za rok 2012 do KRS?

styczeń 2014 – podwyższenie kapitału o 600 tys. zł (Gmina Lublin).

28 marca 2014 – radna Małgorzata Suchanowska składa interpelację w sprawie katastrofalnej sytuacji w klubie Motor Lublin. Podobno pojawił się inwestor zainteresowany odkupieniem klubu, ale domagał się przeprowadzenia audytu. W odpowiedzi prezydent Krzysztof Żuk napisał m. in., że „obowiązuje rygor zbywania akcji spółek Gminy Lublin, przyjęty Uchwałą Rady Miasta Lublin. Należy dokonać wyceny akcji oraz uzyskać zgodę Rady Miasta Lublin na zbycie akcji”.

maj 2014 – rada miasta na wniosek prezydenta podwyższa kapitał o 1 mln zł. Waldemar Leszcz zostaje prezesem. Z Rady Nadzorczej odchodzą Jacek Bąk, Zbigniew Bartnik i Jacek Drozd.

8 czerwca 2014 – Motor kończy rozgrywki II ligi grupy wschodniej na 15 miejscu i spada do niższej ligi.

czerwiec 2014 – firma Ursus zostaje sponsorem strategicznym Motoru. Prezes Ursusa na konferencji prasowej zapowiedział, że rocznie firma będzie przeznaczać na klub kilkaset tysięcy złotych.

październik 2014 – rada miasta na wniosek prezydenta podwyższa kapitał o 300 tys. zł. Gmina Lublin posiada już 85,62% udziałów w spółce.

15 października 2014 roku Urząd Miasta zawarł umowę z MOSiRem, na podstawie której na Arenie Lublin mógł zagrać Motor. Za rozegranie jednego meczu urząd zapłacił 115 tys. zł. Od tego czasu za organizację meczów Motoru zaczął płacić urząd z pieniędzy podatników.

23 grudnia 2014 – rada miasta na wniosek prezydenta podwyższa kapitał spółki o 1,3 mln zł. Podczas sesji radny Marcin Nowak powiedział: „Panie prezydencie, nie możemy bez przerwy podwyższać kapitału spółki tylko dlatego, że jej kondycja finansowa jest fatalna. To jest zły kierunek działań, tym bardziej, że w trzeciej, a więc de facto czwartej klasie rozgrywkowej mamy dwie drużyny Lubelskie: Motor Lublin i Lubliniankę. Budżet Lublinianki to jest 250 tys. zł, my staramy się podnieść kapitał Motoru do 1 mln zł, kiedy drużyny grające w tej klasie rozgrywkowej funkcjonują na poziomie maksymalnie 500 tys. zł.”

maj 2015 – Mateusz Borek w jednym z wywiadów, wspomina swój pobyt w Motorze:  Przez swoje znajomości udało mi się załatwić piłki lub stroje za darmo lub za ceny fabryczne. I nagle ktoś pośrednio związany z klubem pyta, czy nie mógłbym w tej samej cenie załatwić piłek, bo już pomyślał, że dałoby się to przeprowadzić przez jego firmę, sprzedać klubowi, a na koniec udowodnić przed radą nadzorczą, że udało się te piłki kupić nawet taniej niż w sklepie. Rozumiesz? Mówimy o wielkich rzeczach, a na niższym poziomie patologie nie dotyczą milionów, tylko śmiesznego dealu na kilkanaście tysięcy złotych!

6 czerwca 2015 – Motor kończy rozgrywki III ligi na 4 miejscu.

styczeń 2016 – rada miasta na wniosek prezydenta podwyższa kapitał spółki o 1 mln zł.

maj 2016 – rada miasta na wniosek prezydenta podwyższa kapitał spółki o 250 tys. zł. Pierwotnie te pieniądze miały dostać piłkarki ręczne SPR, ale wg zapewnień prezydenta bliscy awansu piłkarze bardziej ich potrzebują.

15 czerwca 2016 – Motor wygrywa rozgrywki w III lidze lubelsko-podkarpackiej, ale w barażu o awans przegrywa z Olimpią Elbląg 0:1 i 1:2.

8 lipca 2016 – urząd miasta przyznał, że nie ma planów co do spółki Motor Lublin.

22 lipca 2016 – Gazeta Wyborcza opisała przygotowania drużyny do nowego sezonu. Klub sprowadził kilku nowych zawodników. „Cel? Jak zwykle, awans” – napisali dziennikarze.

wrzesień 2016 – prezydent przedstawia radnym projekt podwyższenia kapitału spółki o 600 tys. zł. Radni na sesji skarżą się, że nie mają dokumentów nt. sytuacji finansowej klubu oraz nie wiedzą na co te pieniądze mają zostać przeznaczone. Prezydent wycofuje projekt, ale po kilku dniach na konferencji prasowej zapowiada, że Motor i tak te pieniądze dostanie.

27 września 2016 – specjalne posiedzenie komisji sportu i komisji budżetowo-ekonomicznej rady miasta. Prezes Motoru wciąż nie udostępnił sprawozdania finansowego. Radni przebijają wniosek prezydenta. Chcą przekazać 3,8 mln zł dla Motoru.

Film z przebiegu posiedzenia:

12 października 2016 – Motor przegrywa u siebie z KSZO Ostrowiec Świętokrzyski. Drużyna zajmuje 8 miejsce w tabeli i traci. Cel postawiony przed drużyną (awans do II ligi) zdaje się oddalać.

Jednak nawet gdyby klub awansował do II ligi to mógłby mieć problemy z otrzymaniem licencji. Wymogi PZPN wskazują np. że klub nie może mieć przeterminowanych zobowiązań wobec pracowników (klub zalega im na ponad 853 000 zł), ZUS i Urzędu Skarbowego (346 000 zł). Ponadto roczne sprawozdanie spółki nie może wskazywać na zagrożenie upadłością (tak jak ostatnie sprawozdanie finansowe Motoru).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

4 minuty czytania

13.01.2024

Płacisz za parking, a Apcoa i tak żąda 95 zł „za parkowanie niezgodne z regulaminem”

– Pisaliście, że Apcoa zarabia głównie na opłatach dodatkowych. Wydaje…

2 minuty czytania

26.12.2023

Zwolniło się miejsce w zarządzie miejskiej spółki. Kto za Komorskiego w MOSiR Bystrzyca?

Nowy wojewoda lubelski Krzysztof Komorski (KO) złożył rezygnację z funkcji…

3 minuty czytania

13.11.2023

Parkingi dają MOSiR-owi zarobić. Ale nie tyle, by obniżyć opłaty

MOSiR Bystrzyca podliczył wpływy za płatne parkowanie pod Areną Lublin,…

3 minuty czytania

26.10.2023

MPK Lublin chce przejąć całą Strefę Płatnego Parkowania

MPK ma chrapkę na przejęcie zarządzania całą Strefą Płatnego Parkowania…

4 minuty czytania

21.08.2023

Nad zalewem miał być mały pawilon gastronomiczny. Powstaje duża całoroczna restauracja

Mimo że lokal ma być tymczasowy, to w środku i…

2 minuty czytania

12.07.2023

Zarobki prezesów miejskich spółek: Duża strata = duża wypłata

Wcale nie trzeba wykazywać wysokiego zysku, by być najlepiej opłacanym…

2 minuty czytania

06.07.2023

MPK Lublin: Rekordowa strata miejskiego przewoźnika

Mimo że Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zanotowało rekordową stratę, spółka przekonuje,…

12 minuty czytania

04.07.2023

Czarcia Łapa – niespełnione marzenie Janusza Palikota. I problem tysiąca akcjonariuszy

Z jednej strony jest alkoholowy magnat i „mistrz finansowania społecznościowego”…