3 minuty czytania • 21.03.2025 14:18
GDDKiA zapowiada, że do 2030 wybuduje wszystkie drogi ekspresowe w województwie (mapy)
Udostępnij
Aż 14,5 mld złotych wydadzą drogowcy na dokończenie wszystkich dróg ekspresowych w regionie, czyli S19 na północ do granicy województwa, S17 do Hrebennego i S12 do Dorohuska na granicy z Ukrainą.
Ten artykuł powstał dzięki wsparciu Czytelników. Teraz, do końca czerwca, każda wpłata na Jawny Lublin zostaje podwojona. Nie czekaj, wspieraj.
nr konta: 71 1090 2590 0000 0001 4947 2615
zostań patronem: patronite.pl/jawnylublin
szybki przelew: jawnylublin.pl/wplacam
paypal: [email protected]
1,5% podatku: KRS 0000428743
– Prowadzimy prace na ciągach naszych dróg o długości 102 km – mówi Janusz Pachla, dyrektor lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
– Województwo lubelskie można śmiało nazwać największym placem budowy, jeżeli chodzi o budowę dróg w Polsce – dodaje jego zastępca Marek Żmijan.
Zgodnie z ich zapowiedziami, dróg (przede wszystkim ekspresowych i fragmentu autostrady A2) ma w najbliższych pięciu latach przybyć aż 370 kilometrów. To dużo, bo obecnie w województwie mamy ich 230 km. Wrażenie robi też kwota: w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na nasz region przeznaczono 14,5 mld zł.

Ekspresówki wzdłuż i wszerz
Część inwestycji już się rozpoczęła, ale sporo jest dopiero w fazie przygotowania. W budowie jest 7 odcinków o łącznej długości 102 km. Jednym z największych placów budowy jest autostrada A2 na odcinku Malinowiec-Biała Podlaska.
– Niewątpliwie to jest wielka chwila, bo w końcu autostradą A2 będą mogli poruszać się już na przełomie tego roku i przyszłego mieszkańcy od Białej Podlaskiej do Warszawy na zachód naszego kraju – zaznacza dyr. Żmijan. Co ważne, przejazd autostradą dla kierowców samochodów osobowych będzie bezpłatny.
Dużo się dzieje na ekspresówkach: powstaje obwodnica Chełma na S12, na S19 trwają prace od granicy województwa lubelskiego do Międzyrzec Podlaskiego, na S19 powstaje obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej i zaczęły się prace na odcinku S19 Lubartów-Lublin. Budowa tej ostatniej drogi jest szczególnie ważna dla m.in. mieszkańców Niemiec, przez które przejeżdżają dziennie tysiące samochodów. Zgodnie z planem ma powstać do końca 2027 roku. Ma długość 23 kilometrów, a stopień zaawansowania robót GDDKiA szacuje na 6,5 proc.
Niemniej ważne dla mieszkańców podobnych co Niemce miejscowości są obwodnice. – W planach mamy siedem obwodnic o długości 56 km. Wartość planowanych robót to jest 1,4 miliarda złotych. W budowie w chwili obecnej jest obwodnica Dzwoli i Gorajca – dodaje dyr. Pachla.
Kiedy będziemy mogli przejechać pełnymi odcinkami dróg ekspresowych w naszym województwie? Zdaniem dyrektora Pachli S19 od Lublina do granicy województwa z Mazowieckim będzie gotowa w 2028 roku, S12 z Piask do Dorohuska do 2030 roku, a z Piask do Hrebennego również do 2030 roku. Zazwyczaj od momentu wydania decyzji ZRiD (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) firmy budowlane mają 19 miesięcy na wykonanie danego odcinka drogi (do tego okresu nie wlicza się pory zimowej).
Na prezentacji poniżej aktualny zakres prac na lubelskich ekspresówkach, autostradzie A2 oraz innych drogach w zarządzie lubelskiego oddziału GDDKiA.
Prezentacja-GDDKiA-Lublin-2025Na zdjęciu od lewej: Marek Żmijan, zastępca dyr. GDDKiA w Lublinie ds. zarządzania drogami i mostami oraz Janusz Pachla, dyrektor GDDKiA w Lublinie Fot. Krzysztof Wiejak
Jesteśmy w okresie kampani wyborczej, obiecamy wam wszystko co chcecie usłyszeć
Ten Żmijan to jest z tych Żmijanów?
Miało nie być nepotyzmu…