Wesprzyj Kontakt

2 minuty czytania  •  07.02.2020

Forum Rozwoju Lublina: Trzeba zmienić lubelską komunikację!

Udostępnij

Sprawdziło się to, o czym alarmowaliśmy już 10 lat temu, gdy powstawał zarys obecnej sieci trakcyjnej (nowych odcinków). W wyniku decyzji stricte politycznych, powstała głównie tam, gdzie było „wygodnie” ze względów infrastrukturalnych oraz wizerunkowych (niewiele brakowało, a zostałaby zdjęta z ul. Zamojskiej i okolic Bramy Krakowskiej). Nie wykonano odpowiednich badań potwierdzających gdzie najlepiej wyznaczyć trasy, aby napełnienia spowodowały jak najlepszą rentowność i zarazem zadowolenie pasażerów. W tym momencie na nowych trasach nie ma dużej częstotliwości i napełnień trolejbusów, a wozokilometry (koszt przejechania przez pojazd 1 kilometra w trasie) są drogie. Powstały dwie nowe linie o małej popularności, tymczasem utrzymuje się je tnąc rozkłady na tych podstawowych, co odstrasza nie tylko potencjalnych, ale już i obecnych pasażerów od korzystania z lubelskiej komunikacji miejskiej. Jak to się ma do wyznaczania buspasów, parkingów P&R? Gdzie zmieścimy tych nowych pasażerów, których chcemy przekonać do porzucenia prywatnego samochodu i przesiadki na autobus lub trolejbus?

Najlepszym rozwiązaniem byłoby wykorzystanie trolejbusów na najbardziej uczęszczanych trasach i właśnie tam wybudować sieć.
W ostatnim czasie wiele pieniędzy trafiło do komunikacji miejskiej w Lublinie, ale zostały wydane bez całościowej wizji, a układy tras praktycznie nie zmieniły się od lat 80. Pewne przymiarki spotkały się z protestami mieszkańców pod którymi ugiął się ZTM. Kwestią czasu było albo podniesienie cen biletów, albo zmniejszenie częstotliwości. ZTM, który nie odpowiada za zmniejszenie środków na komunikację miejską, ratuje sytuację wybierając drugą opcję. Co w długiej perspektywie czasowej może mieć katastrofalne skutki dla lubelskiej komunikacji miejskiej, bo spowoduje trend porzucania jej na rzecz samochodów, przez tych, którzy nie muszą z niej korzystać, a chcą, bo była wygodna i szybka. Kolejne samochody na ulicach i parkingach przestają się mieścić. Nie jest to też polityka nowoczesnych miast, aby stawiać na transport indywidualny.
Lublin, mimo budowy buspasów i parkingów Park&Ride, w praktyce odwrócił się od pasażerów nie tylko obecnych, ale i potencjalnych.
Wszyscy wiemy, że obecna sytuacja, po cięciach, w komunikacji miejskiej jest niedopuszczalna. Wspólnie zastanówmy się jak to zmienić.

Przedstawiamy kilka możliwych wariantów działań, które można podjąć i przekonać do nich Miasto Lublin.
1) Całkowita rewizja układu linii – stworzenie nowej siatki połączeń, zbadanie napełnień i potoków, więźby. Skupienie się na głównych liniach, tam skierować przeguby z wysoką częstotliwością kosztem niektórych połączeń, które będą albo zlikwidowane, albo mocno okrojone
2) Pozostawienie tego tak, jak jest teraz
3) Podwyżka cen biletów i powrót do rozkładów z listopada 2019
4) Powrót do rozkładów z listopada, ale bez podwyżki biletów. Środki uzyskać poprzez likwidację darmowych przejazdów dla uczniów i ograniczyć je seniorom (od 70+)
5) Zwiększenie szczelności strefy płatnego parkowania i pozyskanie tam potrzebnych środków.

Propozycje zbieramy za pośrednictwem naszego fanpejdża Forum Rozwoju Lublina i zamierzamy zwrócić się do Ratusza o rozwiązanie obecnej sytuacji zaznaczając przy tym jak istotną rolę odgrywa komunikacja miejska w zrównoważonym transporcie.

Zarząd Forum Rozwoju Lublina

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

4 minuty czytania

05.12.2023

Kogo stać na Aqua Lublin? Tanie „Wieczorne pływanie” już nie dla wszystkich

„Realizowaną misją” tłumaczą władze miejskiej spółki fakt, że rok zakończą…

2 minuty czytania

27.11.2023

Zapłacimy niższy podatek za garaż. Przełomowy wyrok Trybunału

Sposób wyliczania podatku za miejsce postojowe w garażu podziemnym jest…

3 minuty czytania

15.11.2023

Dyrektor Centrum Spotkania Kultur podała się do dymisji. „Przyczyny osobiste”

Katarzyna Sienkiewicz, szefowa największej instytucji kultury w województwie lubelskim, niespodziewanie…

6 minuty czytania

18.10.2023

Senat bierze stara gwardia. Kim są senatorowie z Lubelskiego?

Z sześciu senatorskich mandatów w województwie lubelskim cztery bierze PiS.…

3 minuty czytania

17.10.2023

Joanna Mucha zostaje w Polsce: Nie obejmę mandatu do Europarlamentu po Krzysztofie Hetmanie

Joanna Mucha, posłanka Polski 2050, która ma możliwość objęcia mandatu…

< 1 minuty czytania

16.10.2023

Cząstkowe wyniki wyborów 2023. W okręgu 6. (lubelskim) olbrzymia przewaga PiS. Niespodzianka na drugim miejscu

Według danych Państwowej Komisji Wyborczej po przeliczeniu 36,7 proc. głosów…

2 minuty czytania

16.10.2023

Frekwencja w referendum jednak wyższa. W czterech województwach powyżej 50 proc.

Państwowa Komisja Wyborcza podała wyniki z 34 proc. obwodów. Wynika…

3 minuty czytania

15.10.2023

Śmiertelny wypadek na deptaku. W krwi kierowcy były ślady po marihuanie

– Bardzo żałuję tego, co się stało, chciałbym przeprosić rodzinę…