Wesprzyj Kontakt

2 minuty czytania  •  07.02.2020 11:48

Forum Rozwoju Lublina: Trzeba zmienić lubelską komunikację!

Udostępnij

Sprawdziło się to, o czym alarmowaliśmy już 10 lat temu, gdy powstawał zarys obecnej sieci trakcyjnej (nowych odcinków). W wyniku decyzji stricte politycznych, powstała głównie tam, gdzie było „wygodnie” ze względów infrastrukturalnych oraz wizerunkowych (niewiele brakowało, a zostałaby zdjęta z ul. Zamojskiej i okolic Bramy Krakowskiej). Nie wykonano odpowiednich badań potwierdzających gdzie najlepiej wyznaczyć trasy, aby napełnienia spowodowały jak najlepszą rentowność i zarazem zadowolenie pasażerów. W tym momencie na nowych trasach nie ma dużej częstotliwości i napełnień trolejbusów, a wozokilometry (koszt przejechania przez pojazd 1 kilometra w trasie) są drogie. Powstały dwie nowe linie o małej popularności, tymczasem utrzymuje się je tnąc rozkłady na tych podstawowych, co odstrasza nie tylko potencjalnych, ale już i obecnych pasażerów od korzystania z lubelskiej komunikacji miejskiej. Jak to się ma do wyznaczania buspasów, parkingów P&R? Gdzie zmieścimy tych nowych pasażerów, których chcemy przekonać do porzucenia prywatnego samochodu i przesiadki na autobus lub trolejbus?

Najlepszym rozwiązaniem byłoby wykorzystanie trolejbusów na najbardziej uczęszczanych trasach i właśnie tam wybudować sieć.
W ostatnim czasie wiele pieniędzy trafiło do komunikacji miejskiej w Lublinie, ale zostały wydane bez całościowej wizji, a układy tras praktycznie nie zmieniły się od lat 80. Pewne przymiarki spotkały się z protestami mieszkańców pod którymi ugiął się ZTM. Kwestią czasu było albo podniesienie cen biletów, albo zmniejszenie częstotliwości. ZTM, który nie odpowiada za zmniejszenie środków na komunikację miejską, ratuje sytuację wybierając drugą opcję. Co w długiej perspektywie czasowej może mieć katastrofalne skutki dla lubelskiej komunikacji miejskiej, bo spowoduje trend porzucania jej na rzecz samochodów, przez tych, którzy nie muszą z niej korzystać, a chcą, bo była wygodna i szybka. Kolejne samochody na ulicach i parkingach przestają się mieścić. Nie jest to też polityka nowoczesnych miast, aby stawiać na transport indywidualny.
Lublin, mimo budowy buspasów i parkingów Park&Ride, w praktyce odwrócił się od pasażerów nie tylko obecnych, ale i potencjalnych.
Wszyscy wiemy, że obecna sytuacja, po cięciach, w komunikacji miejskiej jest niedopuszczalna. Wspólnie zastanówmy się jak to zmienić.

Przedstawiamy kilka możliwych wariantów działań, które można podjąć i przekonać do nich Miasto Lublin.
1) Całkowita rewizja układu linii – stworzenie nowej siatki połączeń, zbadanie napełnień i potoków, więźby. Skupienie się na głównych liniach, tam skierować przeguby z wysoką częstotliwością kosztem niektórych połączeń, które będą albo zlikwidowane, albo mocno okrojone
2) Pozostawienie tego tak, jak jest teraz
3) Podwyżka cen biletów i powrót do rozkładów z listopada 2019
4) Powrót do rozkładów z listopada, ale bez podwyżki biletów. Środki uzyskać poprzez likwidację darmowych przejazdów dla uczniów i ograniczyć je seniorom (od 70+)
5) Zwiększenie szczelności strefy płatnego parkowania i pozyskanie tam potrzebnych środków.

Propozycje zbieramy za pośrednictwem naszego fanpejdża Forum Rozwoju Lublina i zamierzamy zwrócić się do Ratusza o rozwiązanie obecnej sytuacji zaznaczając przy tym jak istotną rolę odgrywa komunikacja miejska w zrównoważonym transporcie.

Zarząd Forum Rozwoju Lublina

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

4 minuty czytania

17.02.2025

Od prezydenta – 0 zł. Od marszałka – 0 zł. Jak finansowany jest Jawny Lublin

Nie prosimy o pieniądze w samorządach. Nie staramy się o…

9 minut czytania

11.02.2025

Ludzie szukają domu, prokuratorzy winnego. Kamienicę przy Bernardyńskiej podmyła woda od sąsiadów

Znana jest oficjalna przyczyna katastrofy budowlanej przy ul. Bernardyńskiej 10…

2 minuty czytania

07.02.2025

Co zabrał Donald Trump, możecie nam dać Wy. Pomożecie nam istnieć?

Jeżeli chcesz nas nadal czytać, prosimy – przeczytaj ten tekst.

7 minut czytania

04.02.2025

„Pomożemy jak możemy”. To miasto, a nie deweloper, obiecuje dać ludziom nowe mieszkania

Ratusz zapewnia o „daleko idącym wsparciu” i priorytetowym traktowaniu mieszkańców…

6 minut czytania

31.01.2025

Radni przyjęli studium gminy Niemce. Mieszkańcy zapowiadają skargi

Wczoraj była burzliwa, wielogodzinna dyskusja. Na piątkowej sesji temat już…

10 minut czytania

10.01.2025

Było przedszkole i zielony zakątek. Jest deweloper i rzeź ostatnich dużych drzew na Starym Mieście

Piły na lubelskim Starym Mieście zawyły tuż przed Bożym Narodzeniem.…

2 minuty czytania

01.01.2025

Przedsiębiorcy też mogą przekazać 1,5 procent podatku na Jawny Lublin

Firma nie może, ale jej właściciel ma już pełne prawo…

4 minuty czytania

30.12.2024

Ceny usług opiekuńczych rosną, ale miasto szuka dodatkowych programów

W Lublinie spada liczba osób korzystających z usług opiekuńczych i…