var bwg_objectsL10n = {"bwg_field_required":"field is required.","bwg_mail_validation":"To nie jest prawid\u0142owy adres e-mail. ","bwg_search_result":"Nie ma \u017cadnych zdj\u0119\u0107 pasuj\u0105cych do wyszukiwania.","bwg_select_tag":"Select Tag","bwg_order_by":"Order By","bwg_search":"Szukaj","bwg_show_ecommerce":"Poka\u017c sklep","bwg_hide_ecommerce":"Ukryj sklep","bwg_show_comments":"Poka\u017c komentarze","bwg_hide_comments":"Ukryj komentarze","bwg_restore":"Przywr\u00f3\u0107","bwg_maximize":"Maksymalizacji","bwg_fullscreen":"Pe\u0142ny ekran","bwg_exit_fullscreen":"Zamknij tryb pe\u0142noekranowy","bwg_search_tag":"SEARCH...","bwg_tag_no_match":"No tags found","bwg_all_tags_selected":"All tags selected","bwg_tags_selected":"tags selected","play":"Odtw\u00f3rz","pause":"Pauza","is_pro":"","bwg_play":"Odtw\u00f3rz","bwg_pause":"Pauza","bwg_hide_info":"Ukryj informacje","bwg_show_info":"Poka\u017c informacje","bwg_hide_rating":"Ukryj oceni\u0142","bwg_show_rating":"Poka\u017c ocen\u0119","ok":"Ok","cancel":"Anuluj","select_all":"Wybierz wszystkie","lazy_load":"0","lazy_loader":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-content\/plugins\/photo-gallery\/images\/ajax_loader.png","front_ajax":"0","bwg_tag_see_all":"see all tags","bwg_tag_see_less":"see less tags"};
Już 4 duże projekty z Budżetu Obywatelskiego dot. urządzenia Wąwozu Rury czekają na realizację. Uchylamy rąbka tajemnicy co i kiedy ma być realizowane.
Na początku listopada poznaliśmy wyniki IX edycji Budżetu Obywatelskiego. Jego projekty mają być realizowane w 2023 roku. Po raz czwarty wśród dużych projektów znalazła się modernizacja Wąwozu Rury, polegająca na remoncie alejek. Projekt zwyciężył także w zeszłym roku, a wcześniej w 2015 i 2018 roku. Choć zeszłoroczny projekt powinien być zrealizowany do końca tego roku to póki co udało się jedynie opracować dokumentację. Kosztowała 35 tys. zł.
Opracowana dokumentacja obejmuje wyłącznie remont istniejącej alejki na dnie wąwozu. Szacowany koszt prac to 2,7 mln zł. Remont miałby się zacząć przy Nadbystrzyckiej, a skończyć przy ogródkach działkowych. Całość prac miałaby być jednak podzielona na III etapy prac. Łączniki do Filaretów czy Zana nie zostały przewidziane.
Warto przypomnieć, że pierwszy projekt, który miał być realizowany 7 lat temu zakładał, że poza remontami alejek, zostanie urządzony cały wąwóz. Zmodernizowane miały być plac zabaw, pojawić się miejsce grillowe i monitoring, strefy aktywności sportowej czy alejki do nordic walking. Aktualnie skumulowana kwota projektów wynosi 4,7 mln zł!
Zakończenie coraz bardziej odległe
Zgodnie z planem zamówień publicznych przetarg na budowę pierwszego etapu alejek ma być ogłoszony w IV kwartale tego roku. Szanse na realizacje w tym roku są jednak niewielkie. Prace najpewniej zostaną wykonane dopiero w przyszłym roku. Zostało to już nawet wpisane w projekcie budżetu na 2023 rok.
Na spotkaniu z mieszkańcami na początku stycznia zastępca prezydenta Artur Szymczyk zapowiadał, że projekt zostanie zrealizowany do końca 2023 roku. Dodał też, że nie będzie się ograniczał kwotą wydatków wpisaną w budżecie obywatelskim. – Powinniśmy go zrealizować w całości, nie patrząc na realia budżetu obywatelskiego, że '1,2 mln zł i koniec’. Taki jest plan, żebyśmy go zrealizowali – deklarował wówczas Szymczyk.
Jaki jest aktualny plan Ratusza? – Według projektu budżetu na przyszły rok realizacja (projektu) „I etap modernizacji komunikacji pieszej i rowerowej w wąwozie Rury” będzie realizowana do 2025 roku. Planowana łączna wartość nakładów na to zadanie wyniesie blisko 3,4 mln zł – informuje Monika Głazik z Biura Prasowego w Kancelarii Prezydenta Miasta Lublin.
Na Czubach dużo szybciej niż na Rurach
Dużo sprawniej Ratuszowi poszła realizacja projektu urządzenia wąwozu Jana Pawła II. W latach 2015, 2017, 2018 miały być realizowane 3 projekty w wąwozie Jana Pawła II. Prace pochłonęły wówczas 4 mln zamiast 2 mln zł wygranych z BO. Większość prac miała miejsce w 2019, czyli z lekkim poślizgiem. – Inwestycje w Parku Jana Pawła II były prowadzone kilka lat temu, w czasie kiedy miasto nie musiało mierzyć się z kryzysem wywołanym pandemią, wojną, inflacją oraz dramatycznym wzrostem cen towarów i usług budowlanych – tłumaczy Monika Głazik.
Projekty
D-2 CZUBY, LSM łączy nas wąwóz – miejsce aktywnego wypoczynku i rekreacji. Pierwotna data realizacji: 2016 rok. Kwota 1,5 mln zł
D-1 CZUBY, LSM łączy nas wąwóz – miejsce aktywnego wypoczynku i rekreacji. Pierwotna data realizacji: 2019 rok. Kwota 1,2 mln zł
O-20 Realizacja I etapu modernizacji komunikacji pieszej i rowerowej w wąwozie Rury: wymiana nawierzchni Alei Miast Partnerskich ze starej zniszczonej asfaltowej. Pierwotna data realizacji: 2022 rok. Kwota 1,0 mln zł
O-35 Realizacja II etapu modernizacji komunikacji pieszej i rowerowej w wąwozie Rury: Wykonanie ścieżki rowerowej na odcinku od placu zabaw Wąwóz LSM do wiaduktu ul. Filaretów. Pierwotna data realizacji: 2023 rok. Kwota 1,0 mln zł
document.getElementById( "ak_js_1" ).setAttribute( "value", ( new Date() ).getTime() );
A kto pokryje różnice inflacyjne?
W tamtych realiach można to było zrealizować, a aktualnie to tylko małą część.
Jest gdzieś informacja co będzie zrealizowane i w jakim terminie?
Wymieniona tylko nawierzchnia bez rozdzielenia chodnika i ddr jak to jest w wąwozie na czubach?
Dołącz do ekipy Jawnego Lublina jako wolontariusz!
Fundacja Wolności ciągle poszukuje osób, którym bliskie są ideały jawności, przestrzegania prawa dobrego rządzenia czy racjonalnego wydatkowania pieniędzy publicznych.
[…] Do 2025 roku wąwóz na Rurach przejdzie lifting […]
A kto pokryje różnice inflacyjne?
W tamtych realiach można to było zrealizować, a aktualnie to tylko małą część.
Jest gdzieś informacja co będzie zrealizowane i w jakim terminie?
Wymieniona tylko nawierzchnia bez rozdzielenia chodnika i ddr jak to jest w wąwozie na czubach?