Wesprzyj Kontakt

3 minuty czytania  •  28.04.2020

Czy PiS przejmie władzę na lotnisku w Świdniku?

Udostępnij

Senator Jacek Bury informuje o cichych negocjacjach w sprawie przejęcia władzy na lubelskim lotnisku przez PiS. Według naszych ustaleń, wystarczyłoby dokapitalizować spółkę przez samorząd województwa kwotą ok. 14 mln zł.

Kilka dni temu senator Jacek Bury zwrócił uwagę na możliwość zmiany władzy w porcie lotniczym Lublin – Jeszcze dwa miesiące temu były takie ciche negocjacje między miastem, które jest głównym udziałowcem, a urzędem marszałkowskim, który jest mniejszościowym udziałowcem, o przekazaniu zarządu lotniska de facto w ręce PiS. Tam mieli wylądować ludzie związani ze strukturami lokalnymi – cytuje wypowiedź Burego Dziennik Wschodni.

Urząd Miasta i Marszałkowski nabrały wody w usta

Informacji senatora nie potwierdzają urzędy.

Gmina Lublin i Województwo Lubelskie, jako wiodący akcjonariusze Spółki stale monitorują sytuację Portu. Akcjonariusze spotykają się w trakcie Walnych Zgromadzeń, na których podejmowane są uchwały m.in. o podwyższeniu kapitału zakładowego zgodnie ze środkami finansowymi zabezpieczanymi w budżetach Gminy i Województwa na objęcie akcji, jak również mogą być poruszane kwestie sytuacji Portu Lotniczego Lublin. Akcjonariusze nie poruszali w trakcie Walnych Zgromadzeń kwestii dokonania zmian w Zarządzie. Kompetencje do zmian w Zarządzie Spółki należą do Rady Nadzorczej, a nie do samych akcjonariuszy. Jeżeli Rada Nadzorcza podejmuje decyzję o zmianach personalnych Zarządu opinia publiczna jest informowana niezwłocznie – wyjaśnia Katarzyna Duma, Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Lublin.

Niewiele więcej dowiedzieliśmy się w drugim urzędzie. – Urząd Marszałkowski nie komentuje medialnych doniesień senatora Jacka Burego. Jednocześnie chcielibyśmy podkreślić, że pomimo ciężkiej sytuacji, wywołanej epidemią koronawirusa Zarząd Województwa Lubelskiego podejmuje działania mające na celu minimalizację negatywnych skutków finansowo – ekonomicznych Spółki. W budżecie Województwa Lubelskiego na ten rok zaplanowano wydatki w kwocie 22.892.000 zł z przeznaczeniem na ewentualny zakup i objęcie akcji Spółki Port Lotniczy Lubin S.A (…) – komentuje Remigiusz Małecki, rzecznik marszałka.

Jak zapewnia rzecznik marszałka – trwają rozmowy pomiędzy Akcjonariuszami co do wsparcia finansowego Portu w najbliższych miesiącach oraz redukcji kosztów w tych obszarach działalności Spółki, gdzie jest to możliwe, bez negatywnych skutków takich działań. Obecnie należy skupić uwagę na wypracowaniu takich rozwiązań, które znacznie zminimalizują straty Spółki wywołane pandemią.

Ok. 14 mln zł zagwarantuje marszałkowi większość w spółce

Aktualnie struktura właścicielska Portu Lotniczego Lublin S.A. klaruje się następująco:

  • Gmina Lublin 51,4%,
  • Województwo Lubelskie 46,3%,
  • Miasto Świdnik 2,3%,
  • Powiat Świdnicki 0,0% (178 akcji).

Sumaryczna wartość akcji wynosi 385 mln zł. Aby samorząd województwa uzyskał większość w Zgromadzeniu Akcjonariuszy, musiałby wykupić akcji na ok. 14 mln zł.

Warto zauważyć, że różnica liczby akcji między miastem a województwem i tak regularnie maleje. Np. w 2019 roku samorząd województwa dokapitalizował spółkę kwotą 19,2 mln zł (za co otrzymał 192 000 akcji), a miasto „tylko” 18 mln zł (180 000 akcji).

Na innych lotniskach większość mają marszałkowie

Większościowym udziałowcem Portu Lotniczego Rzeszów jest Województwo Podkarpackie (posiada 55% akcji). Podobnie w Porcie Lotniczym Bydgoszcz (72% akcji należy do samorządu województwa, 22% do miasta Bydgoszcz).

W Porcie Lotniczym Szczecin-Goleniów miasto Szczecin ma co prawda więcej udziałów od województwa. Ale i tak największym udziałowcem jest Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze.

Teraz trzeba ratować lotnisko

Czy samorząd województwa powinien mieć pakiet większościowy w spółce? Zapytaliśmy Jacka Sobczaka, wieloletniego członka Rady Nadzorczej lubelskiego lotniska. – To nie jest dobrze postawione pytanie. W chwili obecnej bowiem obaj akcjonariusze solidarnie bez zbędnych przepychanek powinni wspólnie i zgodnie zrobić wszystko by uratować Lubelskie Lotnisko w ekstremalnie trudnej w szczególności dla branży lotniczej, sytuacji – wyjaśnia Sobczak.

Czy Samorząd województwa przejmie kontrolę w Porcie Lotniczym Lublin? Z dużym prawdopodobieństwem prędzej czy później i tak do tego dojdzie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

4 minuty czytania

13.01.2024

Płacisz za parking, a Apcoa i tak żąda 95 zł „za parkowanie niezgodne z regulaminem”

– Pisaliście, że Apcoa zarabia głównie na opłatach dodatkowych. Wydaje…

2 minuty czytania

26.12.2023

Zwolniło się miejsce w zarządzie miejskiej spółki. Kto za Komorskiego w MOSiR Bystrzyca?

Nowy wojewoda lubelski Krzysztof Komorski (KO) złożył rezygnację z funkcji…

3 minuty czytania

13.11.2023

Parkingi dają MOSiR-owi zarobić. Ale nie tyle, by obniżyć opłaty

MOSiR Bystrzyca podliczył wpływy za płatne parkowanie pod Areną Lublin,…

3 minuty czytania

26.10.2023

MPK Lublin chce przejąć całą Strefę Płatnego Parkowania

MPK ma chrapkę na przejęcie zarządzania całą Strefą Płatnego Parkowania…

4 minuty czytania

21.08.2023

Nad zalewem miał być mały pawilon gastronomiczny. Powstaje duża całoroczna restauracja

Mimo że lokal ma być tymczasowy, to w środku i…

2 minuty czytania

12.07.2023

Zarobki prezesów miejskich spółek: Duża strata = duża wypłata

Wcale nie trzeba wykazywać wysokiego zysku, by być najlepiej opłacanym…

2 minuty czytania

06.07.2023

MPK Lublin: Rekordowa strata miejskiego przewoźnika

Mimo że Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zanotowało rekordową stratę, spółka przekonuje,…

12 minuty czytania

04.07.2023

Czarcia Łapa – niespełnione marzenie Janusza Palikota. I problem tysiąca akcjonariuszy

Z jednej strony jest alkoholowy magnat i „mistrz finansowania społecznościowego”…