Wesprzyj Kontakt

3 minuty czytania  •  02.03.2023

Co wyszło z „Przyjaznych deklaracji”?

Udostępnij

Zaczyna się drugi rok, gdy Urząd Miasta Lublin oferuje mieszkańcom innowacyjne narzędzie do rozliczania podatków przez aplikację „Przyjazne deklaracje”. Czy inwestycja za 300 tys. zł to dobrze wydane środki publiczne?

Miasto Lublin udostępniło mieszkańcom nowe innowacyjne narzędzie do rozliczania podatków – aplikację „Przyjazne deklaracje”. Dzięki temu osoby płacące podatki od nieruchomości, rolny, leśny i od środków transportowych mogą wypełnić oraz złożyć deklaracje i informacje podatkowe on-line, bez konieczności osobistej wizyty w Urzędzie i składania papierowych dokumentów – tak rok temu urzędnicy zachwalali „Przyjazne deklaracje”.

To narzędzie, które pozwala mieszkańcom wypełnić oraz złożyć deklaracje i informacje podatkowe on-line, bez konieczności osobistej wizyty w Urzędzie i składania papierowych dokumentów. Narzędzie jest dostępne przez stronę internetową deklaracje.lublin.eu lub za pośrednictwem zakładki podatki i opłaty w katalogu miejskich e-usług dostępnych pod adresem e.lublin.eu.

Efekty?

W 2022 roku czyli pierwszym roku funkcjonowania kalkulatorów, skorzystało z nich 4239 podatników, w tym 1316 przesłało deklaracje/informacje elektronicznie – tłumaczy Justyna Góźdź z biura prasowego lubelskiego ratusza.

I tutaj słowo wyjaśnienia: podatnicy składają informacje i deklaracje podatkowe. Informację składa np. osoba fizyczna na podatek od nieruchomości. Taka informacja jest ważna tak długo, aż nie zmieni się podstawa opodatkowania (np. wielkość mieszkania). Na raz złożoną informację urząd co roku wystawia decyzje podatkowe. Inaczej ma się sytuacja w przypadku przedsiębiorcy, który co roku musi składać deklarację o nieruchomościach i obiektach budowlanych i samodzielnie obliczać podatek od nieruchomości. W takiej sytuacji urząd nie wysyła żadnych decyzji.

Z wykorzystaniem „Przyjaznych deklaracji” urząd oszczędza wyłącznie na kosztach wysyłki decyzji podatkowych. W 2022 roku elektronicznie złożono 682 informacje podatkowe. Dla nich urząd elektronicznie doręczył decyzje podatkowe. Pozwoliły to oszczędzić 6,3 tys. zł. Co ważna takim podatnikom urząd będzie wysyłać elektronicznie decyzje także w kolejnych latach. Ogólnie w 2022 roku Wydział Podatków wysłał 2 634 decyzje podatkowe w formie elektronicznej, co dało oszczędność na wysyłce w wysokości ponad 20 tys. zł.

Nie ma się opłacać

„Przyjazne deklaracje” pozwalają urzędnikom oszczędzić wielokrotnie mniej niż kosztuje ich roczne utrzymanie. W 2022 roku koszty wyniosły 157 tys. zł, w bieżącym 139 tys. zł. Jakie są więc zalety korzystania z tego narzędzia? – Wdrożenie i kontynuacja systemu „Przyjazne deklaracje” to przede wszystkim możliwość unowocześnienia usługi i wyjście naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców – tłumaczy Góźdź.

Jak wskazuje z tego rozwiązania korzysta już około 30 samorządów, np. Wrocław, Gdańsk, Koszalin, Rzeszów, Poznań, Bydgoszcz. – „Przyjazne deklaracje” ułatwiają wypełnienie deklaracji i informacji podatkowych podpowiadając dane, których podatnicy nie znają, a które są niezbędne do prawidłowego wypełnienia deklaracji lub informacji – dodaje Góźdź. W efekcie do urzędu wpływa mniej błędnych dokumentów. A to pozwala oszczędzić czasu pracy urzędników, którzy nie muszą wszczynać kosztownych postępowań podatkowych.

Dodatkowo aplikacja przewiduje ułatwienia dla przedsiębiorców, którzy co roku muszą składać dokumenty podatkowe. W aplikacji można zapisać wprowadzone dane i wykorzystać je w roku następnym. Mówiąc wprost: nie musimy co roku, od nowa wpisywać wszystkich danych. „Przyjazne deklaracje” zrobią to za nas.

Posiadacze wielu nieruchomości czy środków transportowych mogą importować dane z arkusza kalkulacyjnego. To pozwala oszczędzić czas podatnikom. – Decyzja o wdrożeniu „Przyjaznych deklaracji” nie była podyktowana względami ekonomicznymi, a korzyści z wykorzystywania tego narzędzia nie są nastawione wyłącznie na oszczędności pieniężne – podsumowuje Góźdź.

Diametralne zmiany na horyzoncie

Od 1 stycznia 2024 samorządy będą miały obowiązek stosowania publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, czyli listów poleconych realizowanych całkowicie elektronicznie. Ustawa przewiduje powstanie centralnej Bazy Adresów Elektronicznych (BAE), do której będą wpisywały się osoby prawne i fizyczne. Wpisanie się osoby fizycznej do BAE automatycznie zobowiązuje całą administrację publiczną do doręczania pism na nowy adres doręczeń elektronicznych.

Co z osobami, które nie zdecydują się na doręczenia elektroniczne? Do końca 2028 roku będą mogły skorzystać z usługi hybrydowej, która umożliwia urzędom wysyłanie listów elektronicznie a odbieranie przez obywateli papierowo. Za cały proces odpowiedzialna będzie Poczta Polska, która dokument elektroniczny wydrukuje, zakopertuje i przekaże tradycyjnym listem poleconym

Jakie dokumenty podatkowe złożono elektronicznie w 2022 roku do Urzędu Miasta Lublin?

  • deklaracje na podatek od nieruchomości – 442
  • deklaracje na podatek rolny – 28
  • deklaracje na podatek leśny – 1
  • deklaracje na podatek od środków transportowych – 163
  • informacje na podatek od nieruchomości – 665
  • informacje na podatek rolny – 16
  • informacje na podatek leśny – 1

Jedna odpowiedź do “Co wyszło z „Przyjaznych deklaracji”?”

  1. podatnik pisze:

    może gdyby to działało więcej osób by się tym zainteresowało. Próbuję na każdej możliwej przeglądarce i za każdym razem coś nie działa, coś się nie wczytuje. Innowacja jak zwykle.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły