var cnArgs = {"ajaxUrl":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-admin\/admin-ajax.php","nonce":"727db01801","hideEffect":"fade","position":"bottom","onScroll":false,"onScrollOffset":100,"onClick":false,"cookieName":"cookie_notice_accepted","cookieTime":2592000,"cookieTimeRejected":2592000,"globalCookie":false,"redirection":false,"cache":true,"revokeCookies":false,"revokeCookiesOpt":"automatic"};
var bwg_objectsL10n = {"bwg_field_required":"field is required.","bwg_mail_validation":"To nie jest prawid\u0142owy adres e-mail. ","bwg_search_result":"Nie ma \u017cadnych zdj\u0119\u0107 pasuj\u0105cych do wyszukiwania.","bwg_select_tag":"Select Tag","bwg_order_by":"Order By","bwg_search":"Szukaj","bwg_show_ecommerce":"Poka\u017c sklep","bwg_hide_ecommerce":"Ukryj sklep","bwg_show_comments":"Poka\u017c komentarze","bwg_hide_comments":"Ukryj komentarze","bwg_restore":"Przywr\u00f3\u0107","bwg_maximize":"Maksymalizacji","bwg_fullscreen":"Pe\u0142ny ekran","bwg_exit_fullscreen":"Zamknij tryb pe\u0142noekranowy","bwg_search_tag":"SEARCH...","bwg_tag_no_match":"No tags found","bwg_all_tags_selected":"All tags selected","bwg_tags_selected":"tags selected","play":"Odtw\u00f3rz","pause":"Pauza","is_pro":"","bwg_play":"Odtw\u00f3rz","bwg_pause":"Pauza","bwg_hide_info":"Ukryj informacje","bwg_show_info":"Poka\u017c informacje","bwg_hide_rating":"Ukryj oceni\u0142","bwg_show_rating":"Poka\u017c ocen\u0119","ok":"Ok","cancel":"Anuluj","select_all":"Wybierz wszystkie","lazy_load":"0","lazy_loader":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-content\/plugins\/photo-gallery\/images\/ajax_loader.png","front_ajax":"0","bwg_tag_see_all":"see all tags","bwg_tag_see_less":"see less tags"};
Korki, cięcia w rozkładach jazdy autobusów, czy brak zielonej przestrzeni dla mieszkańców. To tylko niektóre problemy, dotykające przeciętnego Lublinianina. Naprzeciw starym-nowym wyzwaniom, wychodzi akcja Cityhon 2020. Co z tego wyszło?
W wydarzeniu konkurowały ze sobą zespoły i eksperci z różnych środowisk. Wszystko po to, aby zaproponować najlepsze rozwiązania w przemieszaniu się po miastach. Organizatorem inicjatywy jest barceloński ośrodek nauki i techniki motoryzacyjnej CARNET oraz Miasto Lublin. Obok naszej aglomeracji, do udziału zgłosiła się również Barcelona i Amsterdam. Lubelska edycja skupiła się trzech problemach: 1. Odzyskiwanie ulic miast dla mieszkańców. 2. Dostępność przestrzeni miejskiej, transportu publicznego i usług mobilnych, ze szczególnym uwzględnieniem osób niepełnosprawnych i starszych. 3. Optymalizacji tras autobusowych poprzez zaangażowanie obywateli.
W konkursie wyłoniono trzy zwycięskie projekty. Pierwszy z nich skupia się na odkorkowaniu Krakowskiego Przedmieścia. Pomysłodawcy chcą na tym odcinku jezdni wprowadzić ruch jednokierunkowy bez możliwości przejazdu przez całe Krakowskie Przedmieście. Z obu stron można by dojechać wyłącznie doul. Chopina lub ul. Ewangelickiej. Zmiana nie dotyczyłaby jednak autobusów, które będą kursowały jak dotychczas. Koncepcja obejmuje również wyznaczenie pasów rowerowych w obu kierunkach i dodatkowych miejsc parkingowych, między zielenią.
Druga inicjatywa to mobilna aplikacja, ułatwiająca poruszanie się po mieście. Jej użytkownik będzie mógł szybko zaplanować swoją podróż, z uwzględnieniem tras autobusów. Atutem programu jest również łatwe wyszukiwanie informacji na temat imprez i wydarzeń w okolicy.
Ostatnia z inicjatywa skierowana jest głównie do miłośników nocnego życia. Po godzinie 23 autobusów jest coraz mniej, co ogranicza mobilność wielu osób. Zespół, wychodząc naprzeciw tym utrudnieniom, stworzył koncepcję autonomicznych autobusów w Lublinie. Pojazdy na prąd, które nie mają kierowcy i można je wezwać w każdej chwili, to jednak nie bajka, a rzeczywistość takich państw jak Szwecja, Francja, czy Singapur.
Każda z trzech innowacji skupia się na mobilności i dostępności dla każdego. Nowoczesne miasto w oczach ekspertów ma mieć swoją estetykę i przestrzeń dla mieszkańców. Kluczową kwestią jest również ekologia.
Niektóre z propozycji nie są jednak nowością w lokalnej dyskusji. Aktywiści z Porozumienia Rowerowego, proponowali już wydzielenie trasy dla jednośladów. Kolarze boją się przemieszczać po ruchliwej ulicy, a jazda po chodniku może zostać ukarana mandatem. Wniosek rowerzystów został jednak odrzucony. Magistrat uważa, że takie rozwiązanie jest niemożliwe, ponieważ trzeba by zlikwidować lewoskręty.
Trwa również dyskusja nad wyglądem przestrzeni i zwróceniem miejsca dla pieszych na Krakowskim Przedmieściu. Mieszkańcy nie chcą roślin w betonie, a władze przyznają, że miasto przejdzie „zieloną rewolucję”. Zmiana ma również dotyczyć miejsc parkingowych na Krakowskim Przedmieściu, które mają zostać uporządkowane i skoncentrowane przy Sądzie Okręgowym. Ma się tutaj znaleźć 900 nowych krzewów.
Czy projekty wykonane w ramach lubelskiego Cityhon-u, to początek zmian w naszej rzeczywistości? To się okaże. Już 6 listopada zwycięskie zespoły ze wszystkich miast będą miały okazję zaprezentować swoje rozwiązania na Kongresie Smart City Expo 2020. Wydarzenie miało odbyć się w Barcelonie, ostatecznie odbędzie się jednak online.
Katarzyna Nakonieczna
const fundraisingPage = '';
var eztoc_smooth_local = {"scroll_offset":"30","add_request_uri":""};
Dołącz do ekipy Jawnego Lublina jako wolontariusz!
Fundacja Wolności ciągle poszukuje osób, którym bliskie są ideały jawności, przestrzegania prawa dobrego rządzenia czy racjonalnego wydatkowania pieniędzy publicznych.
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności
Dodaj komentarz