var bwg_objectsL10n = {"bwg_field_required":"field is required.","bwg_mail_validation":"To nie jest prawid\u0142owy adres e-mail. ","bwg_search_result":"Nie ma \u017cadnych zdj\u0119\u0107 pasuj\u0105cych do wyszukiwania.","bwg_select_tag":"Select Tag","bwg_order_by":"Order By","bwg_search":"Szukaj","bwg_show_ecommerce":"Poka\u017c sklep","bwg_hide_ecommerce":"Ukryj sklep","bwg_show_comments":"Poka\u017c komentarze","bwg_hide_comments":"Ukryj komentarze","bwg_restore":"Przywr\u00f3\u0107","bwg_maximize":"Maksymalizacji","bwg_fullscreen":"Pe\u0142ny ekran","bwg_exit_fullscreen":"Zamknij tryb pe\u0142noekranowy","bwg_search_tag":"SEARCH...","bwg_tag_no_match":"No tags found","bwg_all_tags_selected":"All tags selected","bwg_tags_selected":"tags selected","play":"Odtw\u00f3rz","pause":"Pauza","is_pro":"","bwg_play":"Odtw\u00f3rz","bwg_pause":"Pauza","bwg_hide_info":"Ukryj informacje","bwg_show_info":"Poka\u017c informacje","bwg_hide_rating":"Ukryj oceni\u0142","bwg_show_rating":"Poka\u017c ocen\u0119","ok":"Ok","cancel":"Anuluj","select_all":"Wybierz wszystkie","lazy_load":"0","lazy_loader":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-content\/plugins\/photo-gallery\/images\/ajax_loader.png","front_ajax":"0","bwg_tag_see_all":"see all tags","bwg_tag_see_less":"see less tags"};
Mieszkańcy
Lublina po raz szósty wskazali na co przeznaczyć środki z Budżetu
Obywatelskiego. Wybrane projekty powinny zostać zrealizowane w 2020
roku. Nie wszystkie projekty, jednak
uda się zrealizować w ciągu roku. Na
realizację czekają projekty z poprzednich edycji budżetu – nawet z
2016 roku! Niektóre…
nie zostaną zrealizowane wcale.
Pierwszy
raz o przeznaczeniu środków w ramach Budżetu Obywatelskiego
mieszkańcy Lublina zdecydowali w 2014
roku. Zgodnie z założeniami projekty miały być zrealizowane w
kolejnym roku budżetowym. Już wtedy okazało się, że nie wszystko
udało się zrealizować. Powody opóźnień były różne, głównie
dotyczyły opóźnień na etapie przygotowania dokumentacji. Bywały
też inne powody, np. sprzeciw mieszkańców, niedoszacowany
budżet, problemy własnościowe itp. Zdarzyły
się też sytuacje, gdy projekt powstał, ale w mniejszym zakresie
niż przewidywano, bo był niedoszacowany
Teoretycznie do głosowania nie powinny być dopuszczone projekty,
których realizacja zajmie więcej niż rok. Teoretycznie.
Spytaliśmy
Urząd Miasta o listę niezrealizowanych projektów i przyczyny
opóźnień. W chwili
obecnej
wciąż
nie zrealizowano 10 projektów, które miały być zrealizowane w
latach 2016-2018. Wiadomo już, że nie uda się też zrealizować
wszystkich projektów zaplanowanych na ten rok. Spośród 37
projektów, kończone w 2020 roku ma być 10.
Niezrealizowane projekty
Jednym
z ciekawszych powodów niezrealizowania zwycięskiego projektu były
sprzeciwy mieszkańców. Problem
taki dotyczył projektu M-149 z I edycji Budżetu Obywatelskiego, na
który zagłosowało prawie 3000 mieszkańców.
Projekt
dotyczył dopuszczenia ruchu rowerowego pod prąd na ulicach
jednokierunkowych. Urzędnicy
uznali,
że do jego wdrożenia konieczne będzie zlikwidowanie
miejsc do parkowania.
Zarząd
Dróg i Mostów o
opinię poprosił
11
Rady Dzielnic objętych
projektem.
Siedem
negatywnie
zaopiniowały ten pomysł, głównie z powodu likwidacji miejsc
parkingowych. Choć
cztery nie zajęły stanowiska to urząd nie podjął się realizacji
projektu w tych dzielnicach.
Jednocześnie był to jedyny projekt w ówczesnej edycji Budżetu
Obywatelskiego, przy którym poproszono o opinię Rady Dzielnic.
Identyczny
projekt rok wcześniej, także w ramach Budżetu Obywatelskiego
zrealizowano w Radomiu. Bez likwidacji miejsc parkingowych.
Ostatecznie
w ramach projektu udało się zrealizować jedynie 15 z 57 ulic.
Kolejnym projektem, który może zostać niezrealizowany jest projekt z V edycji budżetu obywatelskiego: D-1 Czuby, Lsm Łączy Nas Wąwóz – Miejsce Aktywnego Wypoczynku I Rekreacji. Projekt ten powinien być zrealizowany w 2019 roku. Nie został. Nie znalazł się też w budżecie na 2020 rok. Fundacja Wolności spytała o to prezydenta. Ten stwierdził, że projekt jest w budżecie. Sprawdziliśmy ponownie – nie ma go ani w pierwszej wersji ani w 2 autopoprawkach. Złożyliśmy, więc pisemne żądania i czekamy na odpowiedź. Co ciekawe projekt O-1 Czuby, LSM łączy nas wąwóz – miejsce aktywnego wypoczynku i rekreacji – cd. zakładający kontynuację tego projektu znalazł się w budżecie. Drugi projekt został wybrany w tym roku i powinien być realizowany w 2020 roku. Jak kontynuować coś co nie powstanie? W ślad za naszym żądaniem podobne pismo złożyła także Rada Dzielnicy Rury.
Warto wskazać, że czasami projekty budzące sprzeciw mieszkańców są realizowane. Podobny los nie spotkał projektów dot. bezpłatnych zajęć sportowych czy remontu szkoły Urszulanek, który już po wybraniu okazał się niezgodny z regulaminem Budżetu Obywatelskiego.
Opóźnienia?
Zdarzają się
Spośród 114 projektów wybranych do realizacji w latach 2015-2018 aż 78 udało się zrealizować w ciągu roku. Stanowi to 68% projektów, w sytuacji, gdy zgodnie z regulaminem budżetu obywatelskiego – zgłaszane mogą być tylko projekty, które uda się zrealizować w ciągu jednego roku. Kolejne 24% projektów udało się zrealizować w drugim roku. Realizacja 7% projektów zajmuje 3 lata i dłużej. Zdecydowana większość opóźnionych projektów to projekty małe – jest ich aż 24, przy 9 dużych. Patrząc jednak na liczbę projektów dużych i małych okazuje się, że dłużej niż regulaminowy rok realizowany jest co drugi duży projekt, natomiast tylko co czwarty duży.
Zakładając, że uda się zrealizować pierwszą wersją budżetu na 2019 rok, na projekty budżetu obywatelskiego z lat 2015-2018 wydamy 51,3 mln zł, czyli o 1,3 mln zł więcej niż obiecywał prezydent. W tym aspekcie trzeba przyznać, że prezydent Lublina stanął na wysokości zadania.
Sławin
– największy przegrany?
Najgorzej na Budżecie Obywatelskim wyszli mieszkańcy Sławina. Aż trzech projektów wybranych do realizacji nie udało się zrealizować. Pierwszy projekt w ramach budżetu obywatelskiego II – Strefy aktywności sportowej i rekreacji na Sławinie (498 tys. zł) został zrealizowany tylko częściowo (161 tys. zł). W 2016 roku powstała zewnętrzna siłownia. W 2017 roku miała zacząć się budowa chodnika, jednak została powstrzymana przez roszczenia dot. zwrotu nieruchomości. Kolejny projekt w ramach budżetu obywatelskiego III – Boiska do koszykówki i siatkówki – rozbudowa strefy rekreacji na Botaniku (500 tys. zł) także został zatrzymany przez procedurę zwrotu nieruchomości. Ostatni, w ramach budżetu obywatelskiego IV -Linowy mini park rozrywki i skwer wypoczynkowy nie powstanie, bo do działki nie ma dojazdu.
Są
jednak projekty, które na Sławinie udało się zrealizować w
całości: w ramach budżetu obywatelskiego III – Budowa boisk i
innych obiektów sportowych na terenie Zespołu Szkół nr 12 przy
ul. Sławinkowskiej 1 oraz
Budowa chodnika od ul. Zbożowej do Świerkowej i ścieżki rowerowej
łączącej Botanik z ul. Zbożową.
Nierówne zasady?
Niektórzy
autorzy projektów postawieni są przed trudnym wyzwaniem – okazuje
się, że realizacja będzie droższa niż przewidywano. Większość
projektów w takiej sytuacji musi zostać okrojona. Są, jednak
wyjątki. Na 114
będących w realizacji projektów aż 20 przekroczyło budżet. Gdy
jest to niewielka kwota – jest to zrozumiałe, w końcu mieszkańcy
nie muszą być specami od szacowania wartości. Do tej pory
zrealizowano, jednak 5 projektów, których koszty realizacji był o
ponad 50% wyższy niż zakładano. W dwóch przypadkach mowa o ponad
milionie złotych więcej na realizację projektu. Jak to jest, że
jedni słyszą – musimy
okroić projekt,
a inni – spokojnie
dołożymy brakującą kwotę!
Są w Lublinie projekty, które realizowane są dzięki projektom
zgłaszanym rok po roku –
dlaczego te projekty nie zostały docenione?
Najwięcej dołożono na realizację projektu Ostatni etap budowy wąwozu Jana Pawła II z trzeciej edycji budżetu obywatelskiego. Pierwotnie projekt wyceniono na 432 tys. zł. W budżecie na 2019 rok na jego realizację zarezerwowano 1,5 mln zł, ostateczny koszt to prawie 2 mln zł! Projekt z małego zrobił się duży. W międzyczasie w wąwozie Jana Pawła II zrealizowano jeszcze dwa projekty: zadania w ramach budżetu obywatelskiego I – zadania w ramach budżetu obywatelskiego – Wykonanie przyłącza energetycznego zasilającego w energię elektryczną altanę spotkań w parku im. Jana Pawła II i Dokończenie i wyposażenie parku Jana Pawła II na Czubach: plac zabaw, plac parkour chodniki, drogi rowerowe, oświetlenie. Na oba te projekty wydano praktycznie tyle ile zakładali ich autorzy.
Kolejnym
projektem, do którego dołożono jest projekt z IV edycji – Tereny
sportowe w Dzielnicy Szerokie. Tutaj koszty miały
wzrosnąć
o prawie 130%. Zamiast 135 tys. zł prace miały kosztować 310 tys.
zł. Ostatecznie uda
się je zrealizować za 260 tys. zł, czyli tylko 92% drożej niż
zakładano. Podium zamyka projekt z 2 edycji budżetu obywatelskiego
– Skatepark dla Lublina. Budżet w
tym przypadku
został przekroczony niecałe 83%, czyli tylko 1,1 mln zł!
Nazwa
Pierwotny Budżet
Zaplanowane Wydatki
Przekroczenie Budżetu
Przekroczenie Budżetu
zadania w ramach budżetu obywatelskiego III Ostatni etap budowy wąwozu Jana Pawła II
432 000
1 525 830
1 093 830
253%
zadania w ramach budżetu obywatelskiego IV Tereny sportowe w Dzielnicy Szerokie
135 500
309 110
173 610
128%
zadania w ramach budżetu obywatelskiego II Skatepark dla Lublina
1 400 000
2 549 096
1 149 096
82%
zadania w ramach budżetu obywatelskiego I Zadania w ramach budżetu obywatelskiego -Multisportowe boisko przy Szkole Podstawowej nr 43
300 000
483 788
183 788
61%
zadania w ramach budżetu obywatelskiego I 1000drzew dla Lublina
160 000
257 766
97 766
61%
W zakresie 80%-120% wartości kosztorysowej (zakładamy, że jest to norma) zrealizowano 79 ze 114 projektów, czyli prawie 70%. Kolejne 23 projekty zostało zrealizowanych za kwotę poniżej 80% (przy czym uwzględniono tu też projekty zrealizowane częściowo lub wcale) a 12 projektów za kwotę powyżej 120% zakładanego budżetu. Ciężko powiedzieć czy jest to zasługa rzetelnej wyceny ze strony mieszkańców, czy też większość projektów realizowana jest do kwoty zapisanej w budżecie obywatelskim. Naszym zdaniem procedura dokładania więcej niż 20% do realizacji zadania powinna być jasna i przejrzysta. Inaczej mówiąc – raczej zabroniona.
Podsumowując: Mieszkańcy rzeczywiście mają wpływ na wydatkowanie wskazanej przez prezydenta Lublina kwoty. Dzieje się tak, pomimo tego, że nie wszystkie projekty są realizowane. Brak realizacji projektów, choć jest to rzadkością to, z wyjątkiem jednego projektu, są to sytuacje niezależne od władz miasta. Dla mieszkańców niezrozumiałe jest dlaczego jedne projekty traktowane są lepiej niż inne. W przypadku przekroczenia braku środków Prezydent do jednych projektów dokłada, natomiast do innych już nie. Stanowczo tak wybiórcza postawa nie jest obywatelska. Z naszej obserwacji procesu budżetu obywatelskiego w Lublinie wynika, że nierówne traktowanie daje się odczuć nie tylko na etapie realizacji projektu, ale jeszcze bardziej na etapie oceny formalnej. Miejscy urzędnicy powinni się zastanowić co zrobić, żeby projekty były realizowane zgodnie z regulaminem – w ciągu roku budżetowego.
Dołożyliśmy wszystkich starań by artykuł opracować w sposób rzetelny w oparciu o wiarygodne dane. Obliczenia oparto na sprawozdaniach z wykonania budżetu oraz pierwszej wersji projektu budżetu na 2019 rok. Część kwot zweryfikowane w oparciu o rejestr umów.
document.getElementById( "ak_js_1" ).setAttribute( "value", ( new Date() ).getTime() );
Dołącz do ekipy Jawnego Lublina jako wolontariusz!
Fundacja Wolności ciągle poszukuje osób, którym bliskie są ideały jawności, przestrzegania prawa dobrego rządzenia czy racjonalnego wydatkowania pieniędzy publicznych.
Dodaj komentarz