Wesprzyj Kontakt

2 minuty czytania  •  13.01.2020

Autobusy na słońce?

Udostępnij

Od kilku lat Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie stawia na energię słoneczną. Ogniwa fotowoltaiczne zamontowane na dachach autobusów pozwalają. Autobusów z panelami na dachu jest już w Lublinie 157 sztuk.

Wszystko zaczęło się w 2013 od wspólnego projektu MPK Lublin i Politechniki Lubelskiej pn. „Opracowanie technologii autobusowych struktur fotowoltaicznych zmniejszających zużycie paliwa i emisję toksycznych składników spalin”. Środki na projekt przekazało Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Pilotażowy projekt trwał 2 lata i miał dać odpowiedź na pytanie czy jest to opłacalne. Użycie paneli słonecznych pozwoliło zmniejszyć obciążenie alternatorów w autobusach. W efekcie zmniejszono zużycie paliwa a co za tym idzie – emisję zanieczyszczeń. Pozytywne doświadczenia przełożyły się na podjęcie decyzji o wyposażaniu w panele fotowoltaiczne kolejnych autobusów.

Obecnie po ulicach Lublina jeździ już 157 autobusów marki Mercedes, Autosan, Ursus i Solaris z panelami na dachach – informuje Weronika Opasiak z MPK Lublin. Montaż paneli został dofinansowany przez Wojewódzki Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie.

Z prowadzonych badań wynika, że systemy fotowoltaiczne zamontowane na dachu autobusu umożliwiają pokrycie ok. 25 proc. energii elektrycznej potrzebnej w autobusie. Normalnie energia ta produkowana jest przez alternator i pochodzi ze spalania dodatkowego oleju napędowego. Obliczenia wskazują, że na oszczędności paliwa do 5 proc. w ciągu roku. Poza aspektem ekonomicznym ważny jest także aspekt ekologiczny. Każdy oszczędzony 1 litr oleju napędowego przekłada się na brak emisji 2,64 kg CO2. Zainstalowane na pojazdach systemy fotowoltaiczne pozytywnie wpływają poprawę stanu powietrza.

Dodatkową zaletą ogniw jest prawie całkowite wyeliminowanie problemu nadmiernego rozładowania akumulatorów. Część urządzeń pokładowych, jak system monitoringu, czy informacji pasażerskiej, po wyłączeniu pojazdu, nadal pracuje i pobiera energię z akumulatorów (np. na pętli w oczekiwaniu na kolejny kurs). Obecnie mogą być zasilone dzięki energii słonecznej. Minimalizuje to prawdopodobieństwo rozładowania akumulatorów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

< 1 minuty czytania

21.04.2024

Wyniki wyborów II tura: Kraków, Wrocław, Rzeszów

Tuż po zamknięciu lokali wyborczych pracownia Ipsos podała sondażowe wyniki…

6 minuty czytania

22.03.2024

Opera (nie)Lubelska, czyli Jezus mdleje na próbie, a z obsady spadają rodzime gwiazdy

Na chwilę przed premierą musicalu „Jesus Christ Superstar” w Operze…

6 minuty czytania

22.03.2024

Przed wyborami budowę nowego stadionu obiecują wszyscy. Ale nie wiadomo za co i ile będzie to nas kosztować

Termin na przedstawienie kosztorysu już minął, ale Ratusz sam tłumaczy…

5 minuty czytania

21.03.2024

Głośny protest pracowników MOPR. Ratusz zamknął przed nimi drzwi. „Wstyd, panie prezydencie!”

W podobnej liczbie, ale znacznie głośniejsi niż dzień wcześniej rolnicy.…

2 minuty czytania

05.03.2024

Zmarła prof. Elżbieta Starosławska, dyrektorka Centrum Onkologii Ziemi Lubelskiej

Odeszła dyrektor Centrum Onkologii Ziemi Lubelskiej, prof. Elżbieta Starosławska. Miała…

< 1 minuty czytania

05.03.2024

Ogłoszenie

Likwidator spółki pod firmą EUROPA S.A. w likwidacji z siedzibą…

5 minuty czytania

02.03.2024

Dyrektor CSK na 7 lat. Czy tak marszałek spłaca dług za pomnik Kaczyńskiego?

Marek Krakowski zostanie w Centrum Spotkania Kultur na dłużej. Zarząd…

3 minuty czytania

28.02.2024

7 tysięcy nauczycieli z Lublina dostanie podwyżki. Ale są niższe niż obiecywano przed wyborami

Procentowo najwięcej dostaną nauczyciele początkujący (o 33 proc.), kwotowo –…