Wesprzyj Kontakt

6 minuty czytania  •  13.01.2025 15:58

8 tys. pasażerów dziennie. 5 mln zł rocznie na utrzymanie. Rok z Dworcem Lublin

Udostępnij

Plusy: nowoczesność i przestronność. Minusy: lokalizacja i koszty. Dziennie z Dworca Lublin korzysta 8 tys. osób, roczne utrzymanie obiektu kosztuje 5 mln złotych.

On jedzie na dworzec? – pyta współpasażerów autobusu linii nr 35 pani z walizką na kółkach.

Tak, ale jadę pierwszy raz – odpowiada mężczyzna, ale w jego głosie brakuje pewności.

Autobusowy Dworzec Lublin obok dworca PKP Lublin Główny działa od roku dla wielu nadal jest nowością. Przez lata przyzwyczaili się, że busów i autobusów należy szukać na PKS-ie przy al. Tysiąclecia. Ten obiekt jeszcze działa, ale tylko do końca lutego. Od tego momentu w mieście będzie funkcjonował już tylko jeden dworzec, a nie dwa jak miało to miejsce przez ostatni rok.

>>Przekaż 1,5 procent podatku na Jawny Lublin<<

Na pewno jest wygodniejszy i przestronniejszy – chwali kobieta z walizką, gdy autobus skręca na nowy dworzec. – Ale nie wiem, czy to jest tyle warte – dodaje. I zaczyna narzekać na stan komunikacji miejskiej. Opowiada, że autobusy linii numer 7 „to loteria”. – Nigdy nie wiadomo, czy i kiedy przyjadą. Będę pisała w tej sprawie. Jak trzeba to pójdę do prezydenta. Pewnie niczego nie załatwię, ale może przynajmniej trochę go zdenerwuję – narzeka, wysiadając z miejskiego autobusu.

Gdyby miała więcej czasu i weszła do budynku Dworca Lublin, to mogłaby spotkać ludzi odpowiedzialnych za komunikację publiczną w mieście: zastępcę prezydenta Lublina Tomasza Fularę i dyrektora Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego Grzegorza Malca. Dziś zaprosili dziennikarzy na podsumowywanie roku działalności nowego dworca. Był nawet tort.

8 tysięcy pasażerów dziennie

Planowaliśmy, że przeprowadzka z tego miejsca, w którym wcześniej był dworzec, będzie trwała rok. I otóż mamy rok i Urząd Marszałkowski kończy działalność tamtego dworca – przypomina Fulara. – Ten dworzec obsługuje 8 tys. pasażerów dziennie. Jest w bliskim sąsiedztwie dworca kolejowego co powoduje, że mieszkaniec Lublina i regionu może dojechać do Lublina i pojechać w dowolne miejsce na świecie w bardzo miłych, bezpiecznych, ekologicznych warunkach.

Obecnie z dworca Lublina można pojechać w ok. 75 kierunkach – od bardzo lokalnych po zagraniczne (Bonn, Lyon, Marsylia). Kursy realizuje 85 przewoźników. Wciąż się tu jeszcze nie przeniosło ok. 40.

Do kosztownej budowy dworca dołożyła się Unia Europejska. I dlatego – jak tłumaczy dyrektor ZDiTM Grzegorz Malec – nie na każdym metrze kwadratowym dworca można zarabiać. Właściwie taka możliwość ogranicza się jedynie do punktu bistro.

Tymczasem utrzymanie Dworca Lublin w ubiegłym roku kosztowało kasę miasta 4,5 mln zł. W tym roku będzie to więcej. – To 5 mln zł – mówi Grzegorz Malec. – Przychody planowane są na poziomie ok. 3 mln zł – dodaje.

Dworzec zarabia głównie na opłatach przewoźników korzystających ze stanowisk. A nie są to kwoty wygórowane. Jedno zatrzymanie się kosztuje tylko 2 zł. To właśnie niskimi stawkami miasto starało się skusić przewoźników do przeprowadzki z al. Tysiąclecia.

Po stronie kosztów było m.in. prowadzenie Facebookowego profilu Dworca Lublin. Zgodnie z umową ze stycznia 2024 za prowadzenie mediów społecznościowych dworca miasto zapłaciło Mak Media Magdalena Kaczanowska 27,8 tys. zł. Średnio raz dziennie na Facebooku i Instagramie pojawiają się takie wpisy jak: „Dzień dobry w ostatni piątek tego roku”, „Nasz dworzec wieczorową porą robi wrażenie”, „Mamy do rozdania trzy pakiety limitowanych gadżetów Dworca Lublin”.

Umowa obowiązywała rok. Teraz prowadzanie mediów społecznościowych przejęli pracownicy Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego.

Dworzec ma też stronę internetową, ale łatwego w obsłudze rozkładu jazdy trudno tam szukać. Aby sprawdzić gdzie, o której i z którego stanowiska odjeżdża konkretny autobus trzeba przekopać się przez umieszczone w internecie pdf-y: wykaz odjazdów z danego stanowiska albo z tablicy zbiorczej i tak szukać swojego kursu.

Pracujemy nad tym – zapowiada Grzegorz Malec. I dodaje, że internetowa wyszukiwarka ma być jedną z nadchodzących zmian na dworcu – Chcemy, żeby przypominała system funkcjonujący w komunikacji miejskiej – dodaje.

Dużo dłużej i sporo drożej

Budowa trwała trzy lata – znacznie dłużej, niż pierwotnie planowano. Pierwotny termin zakończenia inwestycji to lipiec 2022 r. Ten termin wielokrotnie był zmieniany, a główny wykonawca – Budimex – prosił o więcej czasu i więcej pieniędzy. Finalnie Dworzec Lublin został oficjalnie uruchomiony w połowie stycznia 2024 r. Miał początkowo kosztować 237 mln zł, ale rachunek znacznie urósł. Zamknął się w 340 mln złotych z czego około 200 mln zł to finansowanie unijne. Tu trzeba zaznaczyć, że to koszt znacznie większej inwestycji, która oprócz budowy budynku dworca obejmowała także modernizację okolicznych ulic.

Ale zdaniem Centralnego Biura Antykorupcyjnego koszty mogłyby być niższe. W lipcu 20224 agenci zawiadomili prokuraturę o możliwości popełnienia przestępstwa przez byłego zastępcę prezydenta Lublina Artura Szymczyka (odszedł już z Ratusza i został prezesem MPWiK Lublin) i byłego dyrektora Zarządu Dróg i Mostów, Kazimierza Pidka (poszedł na emeryturę). CBA uważa, że aneksując umowy z Budimeksem miasto zgadzało się na za wysokie kwoty wiedząc, że prace można wykonać za mniejsze sumy. Zdaniem CBA miasto na aneksach straciło 7,5 mln złotych.

W sprawie nadal jest gromadzony materiał dowodowy – informuje Agnieszka Kępka, rzecznik prasowa Prokuratury Okręgowej w Lublinie

Czekamy – komentuje prokuratorskie śledztwo Tomasz Fulara: – Przypomnę, że gmina w tym postępowaniu ma status pokrzywdzonego – dodaje.

Ekologiczny i nagradzany

Dworzec Lublin to trzykondygnacyjny budynek o powierzchni użytkowej ok. 18 tys. mkw. z garażem podziemnym typu Park&Ride dla 174 samochodów. Dla rowerów są 72 miejsca postojowe na parkingach Bike&Ride. Dach ma formę tarasu widokowego, ale na zimę jest on zamykany. Miasto chwali się, że „teren
wokół dworca wypełnia zieleń
” i wylicza, że na całym terenie inwestycji posadzono 100 nowych
drzew, ponad 31 tys. krzewów, pnączy, bylin i traw ozdobnych, a zielona ściana o powierzchni 290 mkw. składa się z blisko 27 tys. roślin (część uschła i została wymieniona, podobnie jak drzewa w betonowych donicach). Inne ekologiczne rozwiązania, którymi chwalą się urzędnicy, to: kumulująca ciepło betonowa ściana z mapą Lublina, zadaszenie wiat przystankowych ze szklanych paneli, w które wtopiono ogniwa fotowoltaiczne i wykorzystanie deszczówki do celów sanitarnych i utrzymania zieleni. – Przewidziano także naturalne wietrzenie garażu podziemnego, a w przestrzeniach, z których korzystają pasażerowie, zaprojektowano ogrzewanie i chłodzenie płaszczyznowe zasilane z kaskady pomp ciepła. Kolejnym rozwiązaniem jest też zastosowanie antysmogowej kostki brukowej – wylicza ZDiTM.

Miasto chwali się też nagrodami. W ubiegłym roku obiekt otrzymał: wyróżnienia w kategorii „bryła – obiekty publiczne” konkursu Property Design Awards 2024 oraz w kategorii duży obiekt użyteczności publicznej w konkursie „Lider Dostępności 2024”; statuetkę „Lodołamacza” w kategorii Przyjazna Przestrzeń za działalność na rzecz osób z niepełnosprawnością oraz architektonicznego Oskara, czyli nagrodę World Architecture Festival Award 2024 w kategorii Transport.

Na zdjęciu głównym: Agnieszka Pawelec, dyrektor Wydziału Inwestycji i Remontów UM Lublin, Bernadetta Krzysztofik dyrektor wydziału funduszy europejskich, Grzegorz Malec dyrektor ZDiTM, Tomasz Fulara zastępca prezydenta Lublina (Fot. Dworzec Lubin) (Fot. Dworzec Lublin)

18 odpowiedzi na “8 tys. pasażerów dziennie. 5 mln zł rocznie na utrzymanie. Rok z Dworcem Lublin”

  1. Pasażer pisze:

    Mieszkańcu Czechowa – jadłeś tort ratuszowa liżydupo?

  2. kronikidewelorozwoju pisze:

    Liczby typu 8 tys. pasażerów dziennie nie mówią nic bez postawienia ich w kontekście statystyk dotyczących „starego” dworca.
    Realizowane przez budowę tego bizancjum cele dewelo-bandy (oczyszczenie Podzamcza pod geszefty kurnikowe) wykluczyły także możliwość konkurencji dwóch dworców, tj. dania opcji wyboru tak przewoźnikom, jak i pasażerom.
    Wykluczenie możliwości wyboru było oczywiście koniecznością, ponieważ w przeciwnym wypadku wady lokalizacji bizancjum szuroP0litalnego zostałyby obnażone – 90% pasażerów zagłosowałoby „nogami” za starą lokalizacją.
    Skutkiem tego ręcznego dewelo-sterowania będzie jednak i tak najprawdopodobniej zmniejszenie ogólnego strumienia pasażerów korzystających z przewozów bus – w tym zwłaszcza podmiejskich, na rzecz transportu indywidualnego.
    Innym „plusem” dla r0zw0ju będzie też dalszy rozkwit przewozów para-taxi, które będą obsługiwać temat przewozu „plebsu” z szuroP0litarnych peryferii do cywilizacji.

  3. kronikidewelorozwoju pisze:

    PS. Niektóre ludzie-owce będą beczeć w/s poprawienia kursowania mpk ze szuroP0litalnego bizancjum do quasi-cywilizacji.
    Gwarantuję jednak, że takie jęczenie w żaden sposób nie poddenerwuje Wygaszacza mppk z Jakubowic, który podejmując decyzję o tej lokalizacji, wręcz liczył na to, że życie „plebsu” w Dziadogrodzie stanie się jeszcze bardziej dyskomfortowe, a komunikacja publiczna – jeszcze bardziej nieprzyjazna dla użytkowników.

  4. Yyy pisze:

    Jak to się mawia – czasu nie cofniemy. Dworzec stoi, gdzie stoi i mieszkanki oraz mieszkańcy Lublina już za to zapłacili. Teraz pora wykorzystać ten fakt najlepiej dla miasta jak się da – ogarnąć teren w pobliżu, pozbyć się okropnych billboardów, zrobić normalny parking K&R i w ogóle gentryfikować okolicę (w pozytywnym tego słowa znaczeniu). Może pokusić się o małą galerię handlową i łącznik z PKP. Dla mnie dworzec jest piękny (wizualnie) i dobrze, że jest obok PKP, ale też rozumiem głosy podróżnych, którym było blisko pod Zamek i dla których takie przenosiny to problem. Z tego powodu, komunikacja miejska między starym dworcem a nowym dworcem powinna działać bez zarzutu i powinna być bezpośrednia. Dla mieszkanek i mieszkańców Lublina najlepiej po prostu żeby nowy dworzec zaczął przynosić zyski.

  5. Bez odbioru pisze:

    O „Mieszkańcy Czechowa” na zdjęciu z tortem. Już wiemy skąd w tobie ta bezgraniczna wdzięczność władzy i oddanie idei dewelorozwoju.

  6. . pisze:

    Po stronie kosztów jest m.in. prowadzenie Facebookowego profilu Dworca Lublin. Zgodnie z umową ze stycznia 2024 za prowadzenie mediów społecznościowych dworca miasto zapłaciło Mak Media Magdalena Kaczanowska 27,8 tys. zł. Średnio raz dziennie na Facebooku i Instagramie pojawiają się takie wpisy jak: „Dzień dobry w ostatni piątek tego roku”, „Nasz dworzec wieczorową porą robi wrażenie”, „Mamy do rozdania trzy pakiety limitowanych gadżetów Dworca Lublin”. ”
    .
    Kürwa, to ktoś tam jeszcze wchodzi?? Tyle jest ciekawych informacji w sieci, a nie ta nudna gadzinówka.
    W innych miastach też tak celebrują rocznicę otwarcia dworców, czy tylko tutaj? Bo nie ma co celebrować, a na pewno trzeba postać, bo ławe brak , ale za to mamy dwa zegary.
    .
    My wspominaliśmy 1. rocznicę rzezi przy Mełgiewskiej 6, którą przespały wszystkie pseudo-media lokalne: Bo jest co tutaj wspominać: https://m.youtube.com/watch?v=j_RYbLqnvck&t=28s

  7. Yyy pisze:

    Cytat: „ I dodaje, że internetowa wyszukiwarka ma być jedną z nadchodzących zmian na dworcu – Chcemy, żeby przypominała system funkcjonujący w komunikacji miejskiej – dodaje.”

    Ja to bym akurat stronił od jakichkolwiek rozwiązań funkcjonujących w komunikacji miejskiej z Lublina hehe.

  8. . pisze:

    Maczuga Betonesa pod dworcem PKP to jeden z symboli tego rejonu: https://m.youtube.com/shorts/JE9Tlrr5yCg

    No i brak ławek na peronach
    Ale długo by tu pisać, a mnie się nie chce pisać… kikutoza na Dworcowej, na którą rzygać się chce od samego patrzenia, zerżnięte kolejne dwa drzewa przed końcem roku na skrzyżowaniu Dworcowej z Młyńską, brak autobusów na Pocztowej a miały być, ale skończyło się na piėrdoleniu, dwie linie bezpośrednio z Tatar itd. itp. Cały rok greenwashingowej propagandy na FB. Szkoda słów i tyle.

  9. pixuś pisze:

    Proponuje, aby włodarze Lublina, którzy przecież tylko tymczasowo mieszkają poza Lublinem, parę dni pojeździli teraz dworca metropolitarnego. Postali na tym wygwizdowie w śniegu i wietrze. I proszę mi nie mówić, że mogę zaczekać w poczekalni, bo to brednia. Ten dworzec jest może ładny na facebooku, ale w ogóle nie praktyczny.

  10. . pisze:

    Mieszkam na Tatarach. Na moje nieszczęście niedaleko od molochu aldi na Mełgiewskiej. Na nowy dworzec ode mnie kursuje tylko 34 i 45. Tymczasem na stary bym miał dwójkę z Turystycznej, 57 oraz 22, a z Mełgiewskiej/Kaliny mam 39, 150, 34, 47, 2. Ze starego dworca blisko miałeś do szpitala na Jaczewskiego, na Chodźki, do Tarasów. Na nowym wieje wiatr, pół niedzieli są pustki. Do najbliższej Biedronki trzeba iść 15 minut. Jadąc od Wolskiej stoisz w korku na Bychawskim. Żeby dojść z peronów do budynku musisz lecieć przez jezdnię, a niech cię tak samochód rozjedzie. Ten kto projektował ten dworzec, chyba nigdy nie jeździł zbiorkomem. A oczywiście łysy i jego banda ani razu przez te 366 dni nie korzystali z tego obiektu. I jeszcze raz: profil Dworzec Lublin natychmiast do likwidacji. Bo to kolejny profil, który nie informuje, a tylko pisze beautiful posty pod prożukowe Grażynki i Janusze.
    .
    Jawny Lublin powinien zająć się istotniejszym tematem jak wykluczeniem komunikacyjnym, zajėbiście wysokimi cenami biletów i kruszącej się konkurencji, brakiem połączeń na jeziora na Pojezierze Łęczyńsko-Włodawskie, brakiem pociągów z Warszawy po 21:00, o czym pisał użytkownik @Zibi, ale coś go ostatnio nie widać niestety tutaj. Kilka innych tematów by się znalazło.

  11. Mieszkańcy Czechowa pisze:

    I cyk, kaczystowska 🦆 jaczejka zleciała się jak na zawołanie.
    Gdaczą jeden przez drugiego jaki to skandal, iż ten piękny obiekt wyróżniony prestiżową nagrodą architektoniczną w Honh Kongu.
    Dla wzmiankowanej jaczejki najlepiej gdyby ostał się stary Dworzec PKS, gdzie capiło niemiłosiernie i coraz jakiś męt nagabywał o 2 zeta na browara. Reasumując: czyli czuli by się WSAMRAŠNIE.
    Bez odbioru…

  12. . pisze:

    A jeszcze jedna ciekawa kwestia.
    Nie rozumiem dlaczego w Żukolandzie używa się nazwy „komunikacja zamiejska”, skoro każdy mówi „komunikacja międzygminna”, „komunikacja dalekobieżna”, „komunikacja prywatna”. Wystarczy wpisać w Google „komunikacja zamiejska” to cię przekierowuje na „komunikacja miejska” i tym podobnym.
    .
    Są owszem ładnie rozpisane rozkłady do wioch typu Milejów, Krzczonów/Żółkiewka, ale w drugą stronę już nie znajdziesz, bo na jėbanym e.podróżniku nie istnieją takie połączenia, chyba że poprosisz o rozkład kierowcę albo zadzwonisz do firmy. Totalna głupota. I mówię to jako osoba, która zna okolice Krzczonowa, wioski takie jak Olszanka czy Walentynów, to naprawdę o rozkład jest bardzo trudno.

  13. Mieszkańcy Czechowa pisze:

    Po wPISach na niniejszym Forum jest jeden wniosek
    Jaki? Ani taki – tęsknota za starym dworcem PKS, gdzie na pobliskim bazarze można było kupić tandetę i lewe szlugi, przespacerować się wertepami gdzie waliło szczynami i usiąść z udanymi w/w zakupami na hali capiącej niemiłosiernie brudem.

    Czyja to wina, że wybudował nowy piękny obiekt na miarę XXI wieku? Tak, zgadliście. To wina naszego Żuczka. Choć niewykluczone, że to wina samego Tuska

    Bez odbioru…

  14. . pisze:

    Mimo że od iluś dni „Mieszkańcy Choroszczy” jest u mnie na banie, to może obejrzy hymn jego ulubionej miejscówy: Choroszcz, z klimatem Uniwersum Szkolnej 17 Kononowicza.
    https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=ZCiOjqaE-Rg&t=73s

  15. ? pisze:

    Kiedy pojawią się ławki na peronach odjazdowych? W tej chwili ich ilość zakrawa na kpinę z pasażerów

  16. kronikidewelorozwoju pisze:

    @?
    Przecież to bizancjum szuroP0litalne to jest jeden wielki środK0wy palec P0kazany „plebsowi” i to wyrychtowany za pieniądze wyrwane z kieszeni tegoż „plebsu”.
    Nie wystarczy, żeby utrudnić codzienne przemieszczanie się „plebsu” z Dziadogrodu i okolic, sytuując dworzec dla busów z dala od centrum. P0trzeba jeszcze dodatkowo uP0K0rzyć biedotę poprzez wystawienie jej na pizganie wiatrem i oczekiwanie na plebsowóz w pozycji stojącej, bo wtedy ciemna masa może lepiej docenić osiągnięcie p/t 'jak wydać 340 mln, żeby pokazać, kto tu rządzi i zademonstrować, jak w głębokim poważaniu można mieć potrzeby szarego człowieka’.
    PS. Dewelo-Duce 2.0 już jest stopniowo wdrażany w rolę przyszłego nadzorcy Folwarku. Na plus – przynajmniej nie przypomina Lorda Voldemorta po przyspieszonym kursie wizerunkowym.

  17. . pisze:

    Dededykujemy ten film dla urzędasów z ZDiTM, obsesyjnych ludzi na punkcie jėbania solą gdzie popadnie, akurat na dzisiejszą śnieżną noc, bo już pajace jeżdżą:
    Przypominamy o alternatywach dla soli drogowej, m.in. chlorek magnezu i piasek:
    https://m.youtube.com/shorts/H6075ZMIa-4

  18. Passenger pisze:

    Kiedy przyjeżdża pociąg z Warszawy, jest tam teraz jeszcze większy kociokwik (burdel) niż był. Wąska dróżka, taksówki, bolty nie mają gdzie stanąć. Słowem, absurd za setki milionów zł. Dworzec autobusowy ładny, tylko co z tego?!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

3 minuty czytania

20.12.2024

Żużlowy stadion na zakręcie. Miasto nalicza kolejną karę, a projektant mówi o sądowym końcu sporu

Do 206 tys. zł kary umownej naliczonej już przez lubelski…

7 minut czytania

20.12.2024

W kasie województwa pieniędzy jak lodu. Dług maleje tak szybko jak w mieście rośnie

Choć to sesja na kilka dni przed Wigilią, to bardziej…

7 minut czytania

19.12.2024

Prezes LPNT z zarzutami. Na szefa wielomilionowego projektu wskazała osobę, która w Parku nie pracowała

Magdalena Stachyra, szefowa Lubelskiego Parku Naukowo-Technologicznego, jest oskarżona o poświadczenie…

6 minut czytania

18.12.2024

Na to znowu zabrakło pieniędzy. Lepiej wynajmować niż budować?

Obiecywane w kolejnych kampaniach wyborczych nadal pozostają w sferze bliżej…

3 minuty czytania

16.12.2024

Tak się bawi TV Republika. Za 1,6 mln zł z kasy Chełma i od marszałka

615 tys. zł wyda miasto Chełm na telewizyjny Sylwester ze…

7 minut czytania

13.12.2024

Nie tylko marszałek hojnie płaci TV Republika. Bo „TVP Lublin nie chciała nagrać setki”

Na programy kulinarne, na promocję walorów regionu – marszałek Jarosław…

6 minut czytania

12.12.2024

Lotnisko w Świdniku kupiło chińskie skanery. Mimo ostrzeżeń ministerstwa i Parlamentu Europejskiego

W Porcie Lotniczym Lublin właśnie zakończono instalację skanerów Nuctech. Ten…

5 minut czytania

09.12.2024

Projektanci stadionu żużlowego nie chcą płacić kary umownej, a PiS kłóci się z KO, kto jest świętszy w walce o pieniądze

Konsorcjum projektowe w całości kwestionuje podstawę faktyczną i prawną gminy Lublin…