Udostępnij
Promocja/reklama/ogłoszenia w mediach czyli prasie, radiu, tv, a także internecie kosztuje. Łącznie w 2021 – cztery mln zł. Kto je dostał? Pytanie szczególnie istotne, gdyż guru marketingu, John Wanamaker mawiał: “Połowa środków przeznaczonych na reklamę jest zmarnowana, tylko która?„
Na jakie media?
Po uwzględnieniu wydatków na wyprodukowanie treści, spotów, czy reklam, do podziału pomiędzy różne kanały docierania do odbiorców pozostaje 3,7 mln zł. Widać moc telewizji. Blisko milion złotych zainkasowała lubelska redakcja TVP, a nieco więcej, bo 1 mln 154 tysiące lubelski oddział tejże. Co ciekawe zarówno prasa jak i radio wywalczyły po 11% medialnego budżetu Urzędu Marszałkowskiego, natomiast blisko dwa razy więcej giganci reklamy internetowej.

E – promocja
Na podium międzynarodowe korporacje medialne. Meta, czyli właściciel Facebooka i Instagrama, zgarnął łącznie 177 tysięcy złotych zajmując drugie miejsce. Pierwsze zajmuje korporacja Google, dzięki reklamom na You Tube, oraz personalizowanym reklamom ADS i GDN z wynikiem 225 tysięcy PLN. Na ostatnim stopniu podium Onet i WP. W ramach jednego zlecenia połączonego z geotargetowaniem użytkowników, razem z lokalnymi stronami Polska Press (kurierlubelski.pl oraz lublin.naszemiasto.pl), otrzymały łącznie 225 tysięcy złotych. Niestety, nie ma szczegółowych informacji jak ta kwota została podzielona. Powstało za nią 16 artykułów promowanych w tych serwisach. Warto wspomnieć jeszcze o promowaniu województwa za 86 tysięcy na podcastach, m. in.: Spotify, Anchor, Apple, RSS i innych.

Na końcu stawki małe lokalne serwisy jak ezamość, lubiehrubie czy lubartow24, które z Departamentu Zarządzania Regionalnym Programem Operacyjnym pozyskały reklamy na kilkaset złotych w skali roku.
Wykorzystanie tak szerokiego spektrum internetowych portali, czy różnych „social mediów”, daje mozliwość dotarcia do sporej grupy odbiorców. Jedna uwaga, jeśli Lublin ma być Europejską Stolicą Młodzieży 2023, to może warto zaistnieć na TikToku? Przypomnę że konto tam ma nawet Prezydent RP: Andrzej Duda na TikToku.
Słychać nas?
Radio Lublin razem ze swoim „dzieckiem” – Radiem Freee zgarnęło 214 tysięcy złotych i jest niekwestionowanym liderem w pozyskiwaniu zamówień u marszałka.
Reszta rozgłośni działających na lubelszczyźnie pozyskała kwoty między 25 a 35 tysięcy złotych. Nie bardzo znajduję wytłumaczenie co w tym zestawieniu robi niszowe, o marginalnej słuchalności Radio WNET? Radio, które w rankingach rozgłośni ogólnopolskich jest na ostatnim miejscu z wynikiem oscylującym wokół błędu pomiarowego… I to z promocją za 50.000 zł.
Radio Lublin + Radio Freee | 214.623 zł |
Katolickie Radio Podlasie | 27.926 zł |
Katolickie Radio Zamość | 29.950 zł |
Radio Bon Ton Chełm | 25.758 zł |
Akademickie Radio Centrum | 35.247 zł |
Radio Złote Przeboje Zamość | 25.830 zł |
Radio WNET | 50.000 zł |
Co ciekawe wg rankingu słuchalności poszczególnych nadawców w Lublinie, wysoko jest Radio PLUS Lublin należące do Archidiecezji Lubelskiej. Nie są tam, jednak lokowane spoty Urzędu Marszałkowskiego. Równocześnie takie zamówienia pozyskują rozgłośnie należące do diecezji siedleckiej Katolickie Radio Podlasie, i należące do diecezji zamojsko-lubaczowskiej Radio Zamość.
Poniżej grafika przedstawiająca lubelskie wyniki słuchalności wg badania RadioTrack, więcej: Wyniki badania Lublin

Papier wszystko przyjmie
Najistotniejszym z punktu widzenia zamawiającego reklamę w mediach powinien być wskaźnik kosztu dotarcia do poszczególnego czytelnika, uwzględniając nakład, a raczej wielkość sprzedaży.
Nie podejmę się dokonać porównania skuteczności reklamy w różnych gazetach, ze względu na odmienne grupy docelowe, poruszane tematy, zasięg terytorialny czy częstotliwość pojawiania się w punktach sprzedaży.
Jedynymi podobnymi tytułami, są w mieście Dziennik Wschodni i Kurier Lubelski. Obie gazety wychodzą codziennie, rozwijają swoje tytułowe portale w sieci oraz prowadzą sprzedaż zarówno papierową jak i elektroniczną.

Nieco lepsze wyniki sprzedaży oraz o 50% wyższa liczba odwiedzających serwis internetowy nie przekonały decydentów z Urzędu Marszałkowskiego, gdyż w zeszłym roku Dziennik Wschodni pozyskał zamówienia na 69 tysięcy zł, a Kurier Lubelski blisko trzy razy więcej, bo aż 206 tysięcy zł. Być może ta dysproporcja na korzyść Kuriera wynika z pozycji jego właściciela, którym jest nasz champion paliwowo – hot-dogowy.
Czołówka wydatków na media drukowane wygląda następująco:
Tytuł | Wydatki UM w PLN |
Kurier Lubelski (Polska Press) | 119.942 |
Słowo Podlasia (Grupa Wydawnicza SŁOWO) – tygodnik bialski | 75.055 |
Dziennik Wschodni | 69.281 |
Wspólnota (Wydawnictwo Wspólnota) – sieć tygodników lokalnych | 58.463 |
Nowy Tydzień – tygodnik chełmski/lubelski | 51.163 |
Tygodnik Zamojski | 41.335 |
Super Tygodnik Chełmski (Grupa Wydawnicza SŁOWO) – tygodnik chełmski | 31.397 |
Kronika Tygodnia (Grupa Wydawnicza SŁOWO) – tygodnik zamojski | 30.999 |
Gazeta Wiadomości Turystyczne – ogólnopolska/branżowa | 7.380 |
Nowy Kurier Zamojski – tygodnik | 5.188 |
Gość Niedzielny – ogólnopolski tygodnik Kurii Metropolitalnej w Katowicach | 3.616 |
Głos Kraśnicki – tygodnik | 2.103 |
LAJF – magazyn lubelski | 1.845 |
Roztoczański Głos – miesięcznik Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej | 1.500 |
Gazeta Wyborcza – dziennik ogólnopolski | 845 |
Gazeta Biłgorajska – tygodnik | 750 |
Gazeta Polska Codziennie – dziennik ogólnopolski | 325 |
Głos Świdnika – tygodnik | 307 |
Tygodnik Lubartowiak | 246 |
Polska Press otrzymała dodatkowo jeszcze jakąś część z 225 tysięcy złotych budżetu na reklamy na stronie www Kuriera oraz na portalach NaszeMiasto.pl
Poniżej pełna odpowiedź przekazana przez pracowników urzędu marszałkowskiego.
skan-odpowiedziPost scriptum
O wydatkach na promocję Urzędu Miasta Lublin informowaliśmy czytelników tu: O tym jak Prezydent Lublina finansuje lokalne media
Na koniec pozostawię z czytelników z pytaniem: jeśli połowa wydatków na reklamę jest zmarnotrawiona, to które z powyższych wydatków można uznać za bezcelowe? Odpowiedź uzasadnij w liście do redakcji: [email protected]
Dodaj komentarz