var bwg_objectsL10n = {"bwg_field_required":"field is required.","bwg_mail_validation":"To nie jest prawid\u0142owy adres e-mail. ","bwg_search_result":"Nie ma \u017cadnych zdj\u0119\u0107 pasuj\u0105cych do wyszukiwania.","bwg_select_tag":"Select Tag","bwg_order_by":"Order By","bwg_search":"Szukaj","bwg_show_ecommerce":"Poka\u017c sklep","bwg_hide_ecommerce":"Ukryj sklep","bwg_show_comments":"Poka\u017c komentarze","bwg_hide_comments":"Ukryj komentarze","bwg_restore":"Przywr\u00f3\u0107","bwg_maximize":"Maksymalizacji","bwg_fullscreen":"Pe\u0142ny ekran","bwg_exit_fullscreen":"Zamknij tryb pe\u0142noekranowy","bwg_search_tag":"SEARCH...","bwg_tag_no_match":"No tags found","bwg_all_tags_selected":"All tags selected","bwg_tags_selected":"tags selected","play":"Odtw\u00f3rz","pause":"Pauza","is_pro":"","bwg_play":"Odtw\u00f3rz","bwg_pause":"Pauza","bwg_hide_info":"Ukryj informacje","bwg_show_info":"Poka\u017c informacje","bwg_hide_rating":"Ukryj oceni\u0142","bwg_show_rating":"Poka\u017c ocen\u0119","ok":"Ok","cancel":"Anuluj","select_all":"Wybierz wszystkie","lazy_load":"0","lazy_loader":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-content\/plugins\/photo-gallery\/images\/ajax_loader.png","front_ajax":"0","bwg_tag_see_all":"see all tags","bwg_tag_see_less":"see less tags"};
Promocja/reklama/ogłoszenia w mediach czyli prasie, radiu, tv, a także internecie kosztuje. Łącznie w 2021 – cztery mln zł. Kto je dostał? Pytanie szczególnie istotne, gdyż guru marketingu, John Wanamaker mawiał: “Połowa środków przeznaczonych na reklamę jest zmarnowana, tylko która?„
Na jakie media?
Po uwzględnieniu wydatków na wyprodukowanie treści, spotów, czy reklam, do podziału pomiędzy różne kanały docierania do odbiorców pozostaje 3,7 mln zł. Widać moc telewizji. Blisko milion złotych zainkasowała lubelska redakcja TVP, a nieco więcej, bo 1 mln 154 tysiące lubelski oddział tejże. Co ciekawe zarówno prasa jak i radio wywalczyły po 11% medialnego budżetu Urzędu Marszałkowskiego, natomiast blisko dwa razy więcej giganci reklamy internetowej.
E – promocja
Na podium międzynarodowe korporacje medialne. Meta, czyli właściciel Facebooka i Instagrama, zgarnął łącznie 177 tysięcy złotych zajmując drugie miejsce. Pierwsze zajmuje korporacja Google, dzięki reklamom na You Tube, oraz personalizowanym reklamom ADS i GDN z wynikiem 225 tysięcy PLN. Na ostatnim stopniu podium Onet i WP. W ramach jednego zlecenia połączonego z geotargetowaniem użytkowników, razem z lokalnymi stronami Polska Press (kurierlubelski.pl oraz lublin.naszemiasto.pl), otrzymały łącznie 225 tysięcy złotych. Niestety, nie ma szczegółowych informacji jak ta kwota została podzielona. Powstało za nią 16 artykułów promowanych w tych serwisach. Warto wspomnieć jeszcze o promowaniu województwa za 86 tysięcy na podcastach, m. in.: Spotify, Anchor, Apple, RSS i innych.
Na końcu stawki małe lokalne serwisy jak ezamość, lubiehrubie czy lubartow24, które z Departamentu Zarządzania Regionalnym Programem Operacyjnym pozyskały reklamy na kilkaset złotych w skali roku.
Wykorzystanie tak szerokiego spektrum internetowych portali, czy różnych „social mediów”, daje mozliwość dotarcia do sporej grupy odbiorców. Jedna uwaga, jeśli Lublin ma być Europejską Stolicą Młodzieży 2023, to może warto zaistnieć na TikToku? Przypomnę że konto tam ma nawet Prezydent RP: Andrzej Duda na TikToku.
Słychać nas?
Radio Lublin razem ze swoim „dzieckiem” – Radiem Freee zgarnęło 214 tysięcy złotych i jest niekwestionowanym liderem w pozyskiwaniu zamówień u marszałka.
Reszta rozgłośni działających na lubelszczyźnie pozyskała kwoty między 25 a 35 tysięcy złotych. Nie bardzo znajduję wytłumaczenie co w tym zestawieniu robi niszowe, o marginalnej słuchalności Radio WNET? Radio, które w rankingach rozgłośni ogólnopolskich jest na ostatnim miejscu z wynikiem oscylującym wokół błędu pomiarowego… I to z promocją za 50.000 zł.
Radio Lublin + Radio Freee
214.623 zł
Katolickie Radio Podlasie
27.926 zł
Katolickie Radio Zamość
29.950 zł
Radio Bon Ton Chełm
25.758 zł
Akademickie Radio Centrum
35.247 zł
Radio Złote Przeboje Zamość
25.830 zł
Radio WNET
50.000 zł
Co ciekawe wg rankingu słuchalności poszczególnych nadawców w Lublinie, wysoko jest Radio PLUS Lublin należące do Archidiecezji Lubelskiej. Nie są tam, jednak lokowane spoty Urzędu Marszałkowskiego. Równocześnie takie zamówienia pozyskują rozgłośnie należące do diecezji siedleckiej Katolickie Radio Podlasie, i należące do diecezji zamojsko-lubaczowskiej Radio Zamość.
Poniżej grafika przedstawiająca lubelskie wyniki słuchalności wg badania RadioTrack, więcej: Wyniki badania Lublin
Papier wszystko przyjmie
Najistotniejszym z punktu widzenia zamawiającego reklamę w mediach powinien być wskaźnik kosztu dotarcia do poszczególnego czytelnika, uwzględniając nakład, a raczej wielkość sprzedaży.
Nie podejmę się dokonać porównania skuteczności reklamy w różnych gazetach, ze względu na odmienne grupy docelowe, poruszane tematy, zasięg terytorialny czy częstotliwość pojawiania się w punktach sprzedaży.
Jedynymi podobnymi tytułami, są w mieście Dziennik Wschodni i Kurier Lubelski. Obie gazety wychodzą codziennie, rozwijają swoje tytułowe portale w sieci oraz prowadzą sprzedaż zarówno papierową jak i elektroniczną.
Nieco lepsze wyniki sprzedaży oraz o 50% wyższa liczba odwiedzających serwis internetowy nie przekonały decydentów z Urzędu Marszałkowskiego, gdyż w zeszłym roku Dziennik Wschodni pozyskał zamówienia na 69 tysięcy zł, a Kurier Lubelski blisko trzy razy więcej, bo aż 206 tysięcy zł. Być może ta dysproporcja na korzyść Kuriera wynika z pozycji jego właściciela, którym jest nasz champion paliwowo – hot-dogowy.
Czołówka wydatków na media drukowane wygląda następująco:
Tytuł
Wydatki UM w PLN
Kurier Lubelski (Polska Press)
119.942
Słowo Podlasia (Grupa Wydawnicza SŁOWO) – tygodnik bialski
75.055
Dziennik Wschodni
69.281
Wspólnota (Wydawnictwo Wspólnota) – sieć tygodników lokalnych
58.463
Nowy Tydzień – tygodnik chełmski/lubelski
51.163
Tygodnik Zamojski
41.335
Super Tygodnik Chełmski (Grupa Wydawnicza SŁOWO) – tygodnik chełmski
Na koniec pozostawię z czytelników z pytaniem: jeśli połowa wydatków na reklamę jest zmarnotrawiona, to które z powyższych wydatków można uznać za bezcelowe? Odpowiedź uzasadnij w liście do redakcji: [email protected]
document.getElementById( "ak_js_1" ).setAttribute( "value", ( new Date() ).getTime() );
var pdfemb_trans = {"worker_src":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-content\/plugins\/pdf-embedder\/assets\/js\/pdfjs\/pdf.worker.min.js","cmap_url":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-content\/plugins\/pdf-embedder\/assets\/js\/pdfjs\/cmaps\/","objectL10n":{"loading":"Loading...","page":"Page","zoom":"Zoom","prev":"Previous page","next":"Next page","zoomin":"Zoom In","secure":"Secure","zoomout":"Zoom Out","download":"Download PDF","fullscreen":"Full Screen","domainerror":"Error: URL to the PDF file must be on exactly the same domain as the current web page.","clickhereinfo":"Click here for more info","widthheightinvalid":"PDF page width or height are invalid","viewinfullscreen":"View in Full Screen"}};
Dołącz do ekipy Jawnego Lublina jako wolontariusz!
Fundacja Wolności ciągle poszukuje osób, którym bliskie są ideały jawności, przestrzegania prawa dobrego rządzenia czy racjonalnego wydatkowania pieniędzy publicznych.
Dodaj komentarz