Wesprzyj Kontakt

4 minuty czytania  •  22.07.2022

4 mln zł na media z kasy Urzędu Marszałkowskiego

Udostępnij

Promocja/reklama/ogłoszenia w mediach czyli prasie, radiu, tv, a także internecie kosztuje. Łącznie w 2021 – cztery mln zł. Kto je dostał? Pytanie szczególnie istotne, gdyż guru marketingu, John Wanamaker mawiał: “Połowa środków przeznaczonych na reklamę jest zmarnowana, tylko która?"

Na jakie media?

Po uwzględnieniu wydatków na wyprodukowanie treści, spotów, czy reklam, do podziału pomiędzy różne kanały docierania do odbiorców pozostaje 3,7 mln zł. Widać moc telewizji. Blisko milion złotych zainkasowała lubelska redakcja TVP, a nieco więcej, bo 1 mln 154 tysiące lubelski oddział tejże. Co ciekawe zarówno prasa jak i radio wywalczyły po 10% medialnego budżetu Urzędu Marszałkowskiego, natomiast blisko dwa razy więcej giganci reklamy internetowej.

Zestawienie podziału wszystkich środków na różne media, Internet, prasa, tv i radio

E – promocja

Na podium międzynarodowe korporacje medialne. Meta, czyli właściciel Facebooka i Instagrama, zgarnął łącznie 177 tysięcy złotych zajmując drugie miejsce. Pierwsze zajmuje korporacja Google, dzięki reklamom na You Tube, oraz personalizowanym reklamom ADS i GDN z wynikiem 225 tysięcy PLN. Na ostatnim stopniu podium Onet i WP. W ramach jednego zlecenia połączonego z geotargetowaniem użytkowników, razem z lokalnymi stronami Polska Press (kurierlubelski.pl oraz lublin.naszemiasto.pl), otrzymały łącznie 225 tysięcy złotych. Niestety, nie ma szczegółowych informacji jak ta kwota została podzielona. Powstało za nią 16 artykułów promowanych w tych serwisach. Warto wspomnieć jeszcze o promowaniu województwa za 86 tysięcy na podcastach, m. in.: Spotify, Anchor, Apple, RSS i innych.

Podium zwycięzców pozyskujących zamówienia na publikacje reklam internetowych, Google, Meta i Onet/WP

Na końcu stawki małe lokalne serwisy jak ezamość, lubiehrubie czy lubartow24, które z Departamentu Zarządzania Regionalnym Programem Operacyjnym pozyskały reklamy na kilkaset złotych w skali roku.

Wykorzystanie tak szerokiego spektrum internetowych portali, czy różnych "social mediów", daje mozliwość dotarcia do sporej grupy odbiorców. Jedna uwaga, jeśli Lublin ma być Europejską Stolicą Młodzieży 2023, to może warto zaistnieć na TikToku? Przypomnę że konto tam ma nawet Prezydent RP: Andrzej Duda na TikToku.

Słychać nas?

Radio Lublin razem ze swoim "dzieckiem" – Radiem Freee zgarnęło 214 tysięcy złotych i jest niekwestionowanym liderem w pozyskiwaniu zamówień u marszałka.

Reszta rozgłośni działających na lubelszczyźnie pozyskała kwoty między 25 a 35 tysięcy złotych. Nie bardzo znajduję wytłumaczenie co w tym zestawieniu robi niszowe, o marginalnej słuchalności Radio WNET? Radio, które w rankingach rozgłośni ogólnopolskich jest na ostatnim miejscu z wynikiem oscylującym wokół błędu pomiarowego... I to z promocją za 50.000 zł.

Radio Lublin + Radio Freee214.623 zł
Katolickie Radio Podlasie27.926 zł
Katolickie Radio Zamość29.950 zł
Radio Bon Ton Chełm25.758 zł
Akademickie Radio Centrum35.247 zł
Radio Złote Przeboje Zamość25.830 zł
Radio WNET50.000 zł

Co ciekawe wg rankingu słuchalności poszczególnych nadawców w Lublinie, wysoko jest Radio PLUS Lublin należące do Archidiecezji Lubelskiej. Nie są tam, jednak lokowane spoty Urzędu Marszałkowskiego. Równocześnie takie zamówienia pozyskują rozgłośnie należące do diecezji siedleckiej Katolickie Radio Podlasie, i należące do diecezji zamojsko-lubaczowskiej Radio Zamość.

Poniżej grafika przedstawiająca lubelskie wyniki słuchalności wg badania RadioTrack, więcej: Wyniki badania Lublin

Ranking słuchalności w Lublinie stacji ogólnopolskich i lokalnych

Papier wszystko przyjmie

Najistotniejszym z punktu widzenia zamawiającego reklamę w mediach powinien być wskaźnik kosztu dotarcia do poszczególnego czytelnika, uwzględniając nakład, a raczej wielkość sprzedaży.

Nie podejmę się dokonać porównania skuteczności reklamy w różnych gazetach, ze względu na odmienne grupy docelowe, poruszane tematy, zasięg terytorialny czy częstotliwość pojawiania się w punktach sprzedaży.

Jedynymi podobnymi tytułami, są w mieście Dziennik Wschodni i Kurier Lubelski. Obie gazety wychodzą codziennie, rozwijają swoje tytułowe portale w sieci oraz prowadzą sprzedaż zarówno papierową jak i elektroniczną.

Sprzedaż Dziennika Wschodniego i Kuriera Lubelskiego, oraz zasięgi stron WWW i fanpejdży na FB

Nieco lepsze wyniki sprzedaży oraz o 50% wyższa liczba odwiedzających serwis internetowy nie przekonały decydentów z Urzędu Marszałkowskiego, gdyż w zeszłym roku Dziennik Wschodni pozyskał zamówienia na 69 tysięcy zł, a Kurier Lubelski blisko trzy razy więcej, bo aż 206 tysięcy zł. Być może ta dysproporcja na korzyść Kuriera wynika z pozycji jego właściciela, którym jest nasz champion paliwowo – hot-dogowy.

Czołówka wydatków na media drukowane wygląda następująco:

TytułWydatki UM w PLN
Kurier Lubelski (Polska Press)119.942
Słowo Podlasia (Grupa Wydawnicza SŁOWO) - tygodnik bialski75.055
Dziennik Wschodni69.281
Wspólnota (Wydawnictwo Wspólnota) - sieć tygodników lokalnych58.463
Nowy Tydzień - tygodnik chełmski/lubelski51.163
Tygodnik Zamojski41.335
Super Tygodnik Chełmski (Grupa Wydawnicza SŁOWO) - tygodnik chełmski31.397
Kronika Tygodnia (Grupa Wydawnicza SŁOWO) - tygodnik zamojski30.999
Gazeta Wiadomości Turystyczne - ogólnopolska/branżowa7.380
Nowy Kurier Zamojski - tygodnik5.188
Gość Niedzielny - ogólnopolski tygodnik Kurii Metropolitalnej w Katowicach3.616
Głos Kraśnicki - tygodnik2.103
LAJF - magazyn lubelski1.845
Roztoczański Głos - miesięcznik Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej1.500
Gazeta Wyborcza - dziennik ogólnopolski845
Gazeta Biłgorajska - tygodnik750
Gazeta Polska Codziennie - dziennik ogólnopolski325
Głos Świdnika - tygodnik307
Tygodnik Lubartowiak246

Polska Press otrzymała dodatkowo jeszcze jakąś część z 225 tysięcy złotych budżetu na reklamy na stronie www Kuriera oraz na portalach NaszeMiasto.pl

Poniżej pełna odpowiedź przekazana przez pracowników urzędu marszałkowskiego.

Post scriptum

Ten artykuł powstał dzięki wsparciu finansowemu naszych czytelników

Wspieram

O wydatkach na promocję Urzędu Miasta Lublin informowaliśmy czytelników tu: O tym jak Prezydent Lublina finansuje lokalne media

Na koniec pozostawię z czytelników z pytaniem: jeśli połowa wydatków na reklamę jest zmarnotrawiona, to które z powyższych wydatków można uznać za bezcelowe? Odpowiedź uzasadnij w liście do redakcji: redakcja@jawnylublin.pl