Udostępnij
Projekt budżetu miasta na 2017 rok zakłada wydatki na poziomie 1 mln zł na promocję miasta podczas zawodów żużlowych. Czy cała kwota trafi do Klubu Motorowego Cross, którego byłym prezesem jest były radny Piotr Więckowski?
W 2014 roku Klub Motorowo-Żużlowy (KMŻ) Lublin z tytułu promocji miasta w rozgrywkach ligi żużlowej otrzymał 493 tys. zł. (grał wówczas w I lidze) oraz 300 tys. zł w 2015 (II liga).
Natomiast w sumie z tytułu promocji klub dostał 693 tys. zł. w 2014 oraz 583 tys. zł. w 2015. W ostatnich latach w mieście pojawił drugi beneficjent tych środków. Jest to Klub Motorowy Cross, który w minionym roku otrzymał 171 tys. zł. z tytułu promocji miasta.
KMŻ w 2015 roku nie wypełnił warunków umowy, bo nie zrealizował pełnej puli świadczeń promocyjnych w fazie play-off (która jest bardziej atrakcyjna), więc otrzymał mniej środków niż wynikało to z umowy – wyjaśnia Jakub Kosowski, Dyrektor Wydziału Sportu i Turystyki Urzędu Miasta Lublin.
Promocja miasta podczas Mistrzostw Europy Euro U-21 i podczas zawodów żużlowych to dwa główne działania promujące miasto przez sport w przyszłym roku. Kwota 1 mln zł na zawody żużlowe to pula na wszystkie zawody, nie tylko na rozgrywki II-ligowe – dodaje dyrektor Kosowski.
KM Cross od 2 lat na zlecenie Gminy Lublin prowadzi szkółkę żużlową. Otrzymał na to 300 tys. zł. w ub. roku i 400 tys. zł. w obecnym. Dla porównania dotacja na prowadzenie szkółek żużlowych w innych miastach: Piła 20 tys. zł., Gdańsk 40 tys. zł., Tarnów 95 tys. zł. (2015, w tym również pieniądze za udział w rozgrywkach Ekstraligi).
Dyrektor Kosowski wyjaśnia również te rozbieżności: kwoty przeznaczane w konkursach na prowadzenie szkółki żużlowej uwzględniają także elementy związane ze sprzętem (w tym częściami zamiennymi) i jego serwisem. W sportach żużlowych są to znaczące wydatki. Pamiętać także należy, że w 2016 r. nie funkcjonowała drużyna ligowa, a więc całość spraw związanych z przygotowaniem i eksploatacją sprzętu musiał realizować podmiot prowadzący szkółkę żużlową. W tym względzie trudno jest porównać te kwoty do przedstawionych przez Pana kwot, szczególnie że w tych miastach funkcjonowały drużyny ligowe. Pamiętać także należy, że nie wszystkie samorządy wspierają odrębnie szkółki żużlowe, czasem pokrywane jest to wyłącznie przez sponsorów lub też wliczone w całkowity koszt funkcjonowania drużyny ligowej. Ponadto, Urząd Miasta Lublin w 2016 r. w żaden sposób nie wspierał drużyny ligowej/ dokonywał zakupu usług promocyjnych, gdyż takowa nie była zgłoszona do rozgrywek.
Od tego roku to KM Cross będzie występował w II lidze żużlowej, gdyż KMŻ nie może, z powodu swojego zadłużenia.
W listopadzie radny Marcin Nowak prosił w interpelacji prezydenta o dofinansowanie sekcji żużlowej KM Cross kwotą 630 tys. zł. „Wskazane przeze mnie powyżej środki są niezbędne do profesjonalnego przygotowania drużyny żużlowej i zabezpieczenia toru w przyszłorocznym sezonie żużlowym (…)” – przekonywał. W odpowiedzi zastępca prezydenta Krzysztof Komorski, zapewnił, że o ile pieniądze się znajdą, to zostaną przekazane, ale MOSiRowi – z uwagi na to, iż ta spółka miejska jest właścicielem stadionu.
fot. Leigh Adams (Wikimedia Commons)
„kwoty przeznaczane w konkursach na prowadzenie szkółki żużlowej uwzględniają także elementy
związane ze sprzętem (w tym częściami zamiennymi) i jego serwisem”?????? Że co? Jaki sprzęt? Jaki serwis? Skoro podczas rozgrywek młodzieżowych chłopaki z KM Cross zaliczali głównie defekty… Największe dotacje, a młodzieżowcy jeździli na trupach! Na co poszły pieniądze??? Na pewno nie na motocykle, ich serwis i rozwój szkółki…